In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Beginner ligustrum starten 9 jaren 3 maanden geleden #41492

• Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 416
Dit is niet de gewone haagplant.
Waarschijnlijk Ligustrum japonicum.

Hoewel er tegensprekende informatie is qua winterhardheid (van volledig winterhard tot, wat verschillende ernstige kwekers toch aangeven: gevoelig bij erge vorst) zou ik, gezien een bonsai in pot gekweekt wordt, toch bescherming bieden als er zeer negatieve temperaturen worden voorspeld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginner ligustrum starten 9 jaren 3 maanden geleden #41494

• Alex Waeytens
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 88
gezien de grootte van het blad sluit ik me aan bij Leatherback.. paar jaar de tuin in en goed laten groeien..

als je er je tijd mee wil nemen, snoei dan elk jaar goed terug voor een goede tapsheid.. duurt wat langer maar je zal een veel beter resultaat neerzetten..

lezen en opzoeken en geduld hebben zorgt voor veel meer beloning achteraf dan er ondesuisd in te vliegen..

Beginner ligustrum starten 9 jaren 2 maanden geleden #41593

• dilyanosenders
  • dilyanosenders's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 2
Ik heb in ieder geval de boom momenteel in de grond geplaatst. Nu afwachten wat hij doet.
Ben alleen nog een beetje aan het zoeken hoe ik hem nu het beste kan knippen/onderhouden en of ik hem alvast moet binnen

Beginner ligustrum starten 9 jaren 2 maanden geleden #41601

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541

Ivan schreef : Dit is niet de gewone haagplant.
Waarschijnlijk Ligustrum japonicum.

Hoewel er tegensprekende informatie is qua winterhardheid (van volledig winterhard tot, wat verschillende ernstige kwekers toch aangeven: gevoelig bij erge vorst) zou ik, gezien een bonsai in pot gekweekt wordt, toch bescherming bieden als er zeer negatieve temperaturen worden voorspeld.

Ja, soort kan inderdad wel kloppen (En jou kennende, heb je helemaal gelijk).
Dan inderdaad op een manier planten dat je de boom uit de strenge vorst kan weghalen.

Beginner ligustrum starten 9 jaren 2 maanden geleden #41602

• dilyanosenders
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 2
Ik zou hem inderdaad makkelijk uit de grond kunnen halen, in theorie zou ik hem dan ook kunnen gaan potten, maar dat lijkt me niet handig om rond de vorst periode te doen.

Maar heeft iemand advies hoe ik (wellicht aan de hand van mijn eerdere foto's) het beste zou kunnen snoeien, bijhoude, onderhouden?

Beginner ligustrum starten 8 jaren 5 maanden geleden #50609

• dilyanosenders
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 2
Goedavond

Afgelopen jaar heb ik een Ligustrum gekocht. Nu heb ik deze op advies nog een jaar in de grond gezet o te kijken of ik de stam wat dikker kon kweken.

Na een jaar is het tijd om deze boom wat vorm te gaan geven en wellicht te verpotten, maar nu is mijn vraag hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Ik vind persoonlijk het blad nogal groot wat aan deze boom zit maar misschien heeft iemand daar handige tips voor?

Beginner ligustrum starten 8 jaren 5 maanden geleden #50613

• dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 940
Ik heb je post even Door gelezen ik ben zelf ook nog een beginner

ik zelf zou hem nu nog niet uitgraven omdat het nu net in het groeiseizoen is en hem nog even laten staan en dan in het najaar uitgraven en op potten ?
pak je nog wel mooi een groeiperiode mee in volle grond :D

en dan wel extra bescherming bieden tegen vorst in de winter

snoeien kan waarschijnlijk wel en dan kan hij daar voor het uitgraven nog van herstellen met zijn volledige wortelgestel.

ik ben geen expert dit is wat ik waarschijnlijk zou doen wacht ook even de reacties van de wat meer ervaren mensen af ;)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dilyanosenders

Beginner ligustrum starten 8 jaren 5 maanden geleden #50617

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
een jaar in de volle grond zetten heeft niet zoveel zin. Een boom is het eerste jaar vooral bezig met wortelen. Jaar twee zie je dan groeispurten, en het derde jaar krijg je de echte winst. Ik zou hem nog even laten staan, tot je dikte hebt, en in de grond de stam en takken al een vorm meegeven en gericht snoeien, dus snoeien met een doel

Beginner ligustrum starten 8 jaren 5 maanden geleden #50620

• dea
  • dea's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 901
Idd, als je een dikke(re) stam wilt, zou ik hem sws 5 jaar in de volle grond laten staan.

Beginner ligustrum starten 8 jaren 5 maanden geleden #50628

• marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 718

dilyanosenders schreef :

dilyanosenders schreef : Dus eigenlijk gewoon zo buiten zetten. zorg dat hij niet te hoog wordt en dan tot het voorjaar niet snoeien?
Foto's zal ik morgen even online zetten, is nu iets te donker om goede foto's te krijgen

In had gisteren in de ochtendzon nog even wat verhelderende foto's gemaakt. Klaarblijkelijk heeft hij mijn post giseren niet opgeslagen op het forum, daarom nu een nieuw berichtje.

De boom staat momenteel buiten in de ochtendzon.Ik zou graag een dikkere stam hebben met kleinere bladeren om er iets moois van te maken.
Om heel eerlijk te zijn heb ik geen idee hoelang zoiets duurt? Wel durf ik niet zo goed te beginnen met snoeien omdat ik bang ben dat de boom kaal wordt en niet meer aangroeid.

|Jullie advies is welkom en lees dan ook huiverig jullie advies!

Dit onderwerp is weer nieuw leven ingeblazen daarom had ik deze foto's nooit gezien. Misschien is het ook niet meer relevant. Maar is dit niet gewoon een ficus?

• Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren