In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Beginner ligustrum starten 9 jaren 3 maanden geleden #41456

• dilyanosenders
  • dilyanosenders's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 2
Dag allemaal,

Ik heb sinds gisteren mijn Ligustrum binnen en vroeg me af of jullie ideeen hebben om te beginnen.

Persoonlijk vind ik dat de boom vrij grote bladeren heeft waardoor het lastig voor mij maaktom een eerste begin te maken
Om ervoor te zorgen dat ik niet meteen te hard van stapel loop, heb ik een foto bijgevoegd en ben benieuwd naar jullie input!

Groetjes!

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginner ligustrum starten 9 jaren 3 maanden geleden #41457

• DaanStet
  • DaanStet's Profielfoto
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi

Ik ben zelf ook nieuw op het forum en nog niet lang bezig met bonsai dus uiteraard nog geen expert :).
Ik zou er in de eerste instantie nog niet heel veel mee doen. Verpotten en kijken hoe de plant reageert.

De nieuwe groei zal kleinere bladeren hebben. Ik geloof zelfs dat sommigen ervoor kiezen om de bladeren compleet te verwijderen zodat alleen nieuwe groei met kleine bladeren ontstaat. Dit kan je alleen maar doen met een boompje die gezond is en op de juiste tijd van het jaar. Of een lugustrum daarvoor geschikt is weet ik niet. Misschien kunnen anderen dit beantwoorden?

In de eerste instantie zal je waarschijnlijk je takken en de stam willen verdikken en dat betekend dat hij de rest van de zomer gewoon door moet groeien.

Hier kan je ook nuttige info vinden: http://www.bonsaiempire.nl/boomsoorten/ligustrum
Groeten en veel plezier ermee, Daan

Beginner ligustrum starten 9 jaren 3 maanden geleden #41458

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Leuk dat je begonnen bent, en welkom op het forum!

Cruciaal om een overtuigende boom neer te zetten is dat de stam voldoende dik is om een kroon te hebben, en dat de bladeren daarbij passen.

Met veel (zon)licht en vertakkingen wordt het blad wel kleiner. Je kan besluite nu te snoeien & vormen. Of je zet de plant een paar jaar in de tuin (Maar dat wil je niet horen denk ik). Ter vergelijking; Ik heb dit zomer een liguster overgenomen welke een stam van >10cm dik heeft. Daar kan je veel makkelijker iets leuks mee maken dan met een 1-2cm dik stammetje.

Beginner ligustrum starten 9 jaren 3 maanden geleden #41460

• dilyanosenders
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 2
Allereerst bedankt voor je bericht!

Dus zoals hij nu is zou je hem verpotten in het kleine potje en dan kijken hoe hij reageert en dan na een tijdje pas proberen te vormen?

Beginner ligustrum starten 9 jaren 3 maanden geleden #41467

• JorisdeJong
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Zodra je hem in een kleine pot zet rem je ook de groei. Dan verdikt hij nauwelijks meer. Vandaar dat LB adviseerd om hem in de volle grond te zetten zodat de stam naar kan gaan verdikken. Wel zaak om de verticale groei dan te controleren. En anders kun je hem in een grote pot zetten zodat hij meer ruimte krijgt. Heb ik momenteel ook met een taxus en larix.

Beginner ligustrum starten 9 jaren 3 maanden geleden #41468

• Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 416
Wil je een heldere foto van je plant tonen, En ook een close-up van de bladeren?

Je kan je boom zolang het nog niet vriest buiten zetten of op het terras. Niet onmiddellijk in de volle zon, dus lichte schaduw of een beetje vroege of late zon. Zodat hij niet verbrand van de zon. Geleidelijk meer zon geven.

Beginner ligustrum starten 9 jaren 3 maanden geleden #41470

• dilyanosenders
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 2
Dus eigenlijk gewoon zo buiten zetten. zorg dat hij niet te hoog wordt en dan tot het voorjaar niet snoeien?
Foto's zal ik morgen even online zetten, is nu iets te donker om goede foto's te krijgen

Beginner ligustrum starten 9 jaren 3 maanden geleden #41489

• dilyanosenders
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 2

dilyanosenders schreef : Dus eigenlijk gewoon zo buiten zetten. zorg dat hij niet te hoog wordt en dan tot het voorjaar niet snoeien?
Foto's zal ik morgen even online zetten, is nu iets te donker om goede foto's te krijgen

In had gisteren in de ochtendzon nog even wat verhelderende foto's gemaakt. Klaarblijkelijk heeft hij mijn post giseren niet opgeslagen op het forum, daarom nu een nieuw berichtje.

De boom staat momenteel buiten in de ochtendzon.Ik zou graag een dikkere stam hebben met kleinere bladeren om er iets moois van te maken.
Om heel eerlijk te zijn heb ik geen idee hoelang zoiets duurt? Wel durf ik niet zo goed te beginnen met snoeien omdat ik bang ben dat de boom kaal wordt en niet meer aangroeid.

|Jullie advies is welkom en lees dan ook huiverig jullie advies!

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ivan, Marga

Laast bewerkt: Post by dilyanosenders. Reden: foto

Beginner ligustrum starten 9 jaren 3 maanden geleden #41490

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Dikker worden: Continue
De vraga is.. Hoe veel dikker. Als je een liguster vol laat groeien in de volle grond, op een goede standplaats zonder te snoeien kan je misschien zo'n 2cm verdikking in het eerste jaar na planten halen? Liguster groeit snel (Hoevel dikker worden soms lastig is)

Beginner ligustrum starten 9 jaren 3 maanden geleden #41491

• dilyanosenders
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 2
Ja 2 centimeter is goed om een mooi begin te maken.
Ik heb alleen geen plek om hem in de tuin te zetten, is het in een grote pot zetten ook mogelijk of gaat het dan minder snel?
Daarbij kan ik hem dan denk ik pas in het voorjaar weer snoeien neem ik aan?

• Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts