In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Zijn ze te redden en te vormen? 11 jaren 2 maanden geleden #26499

• Mazzel
  • Mazzel's Profielfoto
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 17

Dicky schreef : Sorry hoor, met alle respect, maar om enkel te beweren dat een ficus die binnen staat in de winter veel minder water nodig heeft komt bij mij toch wel over als boekjes wijsheid. Het maakt nogal geen verschil over wat voor ficus, standplaats, grondmengsel, watergift, bemesting stadium van de plant, enz. enz. De kunst om een ficus goed gezond in leven te houden is de kunst van het lezen van de plant en daar de verzorging op aan te passen. Daarom krijgt b.v. de ene ficus bij mij in de winter iets minder water omdat ze wat koeler en donkerder staan en de ander juist veel meer water omdat ze licht en vrij dicht bij de verwarming staan. Dat leer je niet alleen uit boekjes maar vooral uit ervaring. Daarom is het ook bijna ondoenlijk om een ander via een forum een goed advies te geven, simpel omdat je de omstandigheden niet volledig kent, de plant niet kan lezen.

Nou dit komt bij mij niet uit het boekje wat jij nu beweert.
Dit is uit eigen ervaring van 7 ficussen in huis, zowel dicht bij de verwarming, als verder in de woonkamer, en dicht bij het raam.
Dus Niks boekjes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zijn ze te redden en te vormen? 11 jaren 2 maanden geleden #26500

• Mazzel
  • Mazzel's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 17

Kaida schreef : Dat jullie willen discusieren over het hoe en wat prima maar ik wil alleen advies. Wat ik ermee doe is mijn probleem. Het enigste wat ik heb gevraagd is of ze te redden zijn en eventueel te vormen. Het antwoord dat ze te redden zijn heb ik gekregen, Hoe? ja dat zal ik zelf dus uit moeten vinden wat ik in jullie reacties lees. Een kans dat ze dood gaan, ja die is aanwezig. Wat te doen, geen idee. Ik geef ze water en ik zal ze bemesten. Ik heb er ook over na zitten denken om de wortel kluit losser te maken om het water en lucht er goed door te laten komen. Nu weet ik uit een boek dat je ze het beste in de lente kan verpotten, MAAR, ik denk zelf dat het beter is om de wortels even los te maken. Ik ga ze niet verpotten maar om de wortels meer lucht te geven. Is dit een goed idee???

Als je ze binnen hebt staan nu, dan kan je ze gewoon verpotten, maar dan 6 weken geen voeding geven wel water niet te nat.
Dit omdat er voor minima 6 weken voeding in de potgrond zit.
Dan ook niet bij de verwarming en of in de vellen zon licht zetten.
Heb je een door licht kamer, zet ze dan voor 6 weken in de midden van je kamer.
Heb je geen doorlicht kamer zet ze dan op een lege of zoiets slaapkamer.
dit is mijn advies voor het overleven van je boompjes

Zijn ze te redden en te vormen? 11 jaren 2 maanden geleden #26505

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Kan het toch niet helpen.. Op veel draadjes zie ik het idee dat een ficus uit de zon gehouden zou moeten worden. Daar ben ik het pertinent mee oneens. Zo is de motor van de plant. Zonder licht gaat een plant dood. Afhankelijk van de soort kan deze volle zon of alleen gefilterd licht aan.

Even een ficus zoals ik ze vaak zie staan (Ik kom voo rmijn werk regelmatig in de tropen). Redelijk in volle zon zou ik zeggen:

De ficussen die wij hier als kamerplanten tegenkomen (Retusa, benjamina, elastica) zie je in de tropen vaak in gebieden met duidelijke droge en natte periodes. Planten reageren daarom sterk op veranderende omstandigheden, en werpen makkelijk hun blad af als die omstandigheden veranderen. Het zijn echter ploanten die van nature van warmte, water en licht licht houden. Als je die drie elementen in de juiste balans biedt, krijg je een gezonde sterk groeiende plant. Je zet een boom alleen in de schaduw als de plant niet gewend is aan zonlicht. Echter, als hij altijd in de zon in de vensterbank heeft gestaan is er absoluut geen reden om deze niet gewoon in de zon te laten staan.

ik zie geen reden om te verpotten. Ik zou de plant om de kluit weer door en door van water te voorzien nu dompelen en dan op een warme lichte plek neerzetten (Kou en nat is een uiterst slechte combi).

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: azalearosan

Zijn ze te redden en te vormen? 11 jaren 2 maanden geleden #26529

• Mazzel
  • Mazzel's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 17
Ik zou de plant om de kluit weer door en door van water te voorzien nu dompelen en dan op een warme lichte plek neerzetten.
Dat is wat je schrijft Jelle.

Maar Ik zeg ook, dat je een ficus die buiten heeft gestaan nu, en je zet hem nu binnen, dat je hem niet in de felle zon moet zetten en niet te veel water moet geven omdat hij nu in een andere situatie terecht komt en zeker zijn bladeren laat vallen dan zeker wortelrot en dood zal gaan.
En zo als jij dit beschrijft gaat over een boom in de tropen die heel (zijn of haar) leven al buiten in de warmte heeft gestaan en in de volle grond dat is toch wel heel iets anders dan een boom in schaal.

Maar ik kan hier wel met je over blijven discussiëren maar dat heeft toch geen nut.
Dus bij deze is dit mijn laatste reactie op dit onderwerp Jelle.

Zijn ze te redden en te vormen? 11 jaren 2 maanden geleden #26543

• Dicky
  • Dicky's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 40

Mazzel schreef : Maar Ik zeg ook, dat je een ficus die buiten heeft gestaan nu, en je zet hem nu binnen, dat je hem niet in de felle zon moet zetten en niet te veel water moet geven omdat hij nu in een andere situatie terecht komt en zeker zijn bladeren laat vallen dan zeker wortelrot en dood zal gaan.

Maar ik kan hier wel met je over blijven discussiëren maar dat heeft toch geen nut.
Dus bij deze is dit mijn laatste reactie op dit onderwerp.

Sorry dat ik hier nog een keer terug kom wat feitelijk niet mijn bedoeling was. Maar met alle respect de onzin die Mazzel nu opschrijft kan vooral beginners volledig op het verkeerde been zetten.

Een ficus die van buiten komt en daar aan zonlicht bloot heeft gestaan, waar ze trouwens heel goed tegen kunnen, zet je binnen juist wel op een zo licht mogelijke zonnige plaats en geef je water naar behoefte. Alleen net verpotte planten hou je de eerste tijd uit de zon.

Beste Mazzel, nogmaals met alle respect maar met je laatste zinnetje ben ik het wel volmondig eens en daar neem ik een voorbeeld aan.

Zijn ze te redden en te vormen? 11 jaren 2 maanden geleden #26546

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541

Mazzel schreef : Maar Ik zeg ook, dat je een ficus die buiten heeft gestaan nu, en je zet hem nu binnen, dat je hem niet in de felle zon moet zetten en niet te veel water moet geven omdat hij nu in een andere situatie terecht komt en zeker zijn bladeren laat vallen dan zeker wortelrot en dood zal gaan.

Je moet voorkomen dat de plant een schok krijgt. Bij mij (!) staan ficussen jaarrond in zoveel mogelijk licht, krijgen zoveel moglijk water en staan zo warm mogelijk. DUs van buiten naar binnen betekent ook: Direct zoveel mogelijk licht laten houden.

Als jij ze onder een afdak, uit de zon en met een keer water in de week buiten hebt staan, krijg je inderdaad problemen als je deze binnen op een schotel met water ind e zon zet. Maar dat zegt meer over je zomer opstelling dan over je winter opstelling.

{out}

Zijn ze te redden en te vormen? 11 jaren 2 maanden geleden #26548

• Mazzel
  • Mazzel's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 17

Dicky schreef :

Sorry dat ik hier nog een keer terug kom wat feitelijk niet mijn bedoeling was. Maar met alle respect de onzin die Mazzel nu opschrijft kan vooral beginners volledig op het verkeerde been zetten.

Een ficus die van buiten komt en daar aan zonlicht bloot heeft gestaan, waar ze trouwens heel goed tegen kunnen, zet je binnen juist wel op een zo licht mogelijke zonnige plaats en geef je water naar behoefte. Alleen net verpotte planten hou je de eerste tijd uit de zon.

Beste Mazzel, nogmaals met alle respect maar met je laatste zinnetje ben ik het wel volmondig eens en daar neem ik een voorbeeld aan.

Dicky ik moet hier toch nog even op reageer

Juist Dicky op een zo licht mogelijke plaats ( maar dat is niet in de felle zon).
Juist water naar behoeften, dat is niet te nat, dus zo droog mogelijk.
Een ficus hoor je in de winterperiode zo droog mogelijk te laten staan ( als je tenminste de blaadjes er aan wild houden.

Nou Dicky ik weet niet of je het weet, en wat je doet, maar dat moet je allemaal zelf weten.
Maar de bonsai, jou ficus dus, die komt toch van buiten, daar heeft die toch de hele zomer gestaan, en je zet hem nu binnen, dat is dan een heel ander omgeving ander klimaat drogere lucht als buiten.
Dus drogere lucht door de verwarming achter glas dat verwarmt al enkele keren warmer, dan nog het zonlicht er bij, dat achter glas ook al veel feller brand.
Maar succes er mee en laten we het maar hopen dat ze het redden, maar ik denk dat er zo wie zo alle blaadjes aan het eind van het jaar/begin van het jaar er wel af zijn.

we zullen zien wie er gelijk heeft

Laast bewerkt: Post by Mazzel.

Zijn ze te redden en te vormen? 11 jaren 2 maanden geleden #26549

• Mazzel
  • Mazzel's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 17

Dicky schreef :

Beste Dicky nogmaals met alle respect ik moet hier toch nog even op reageer of je het met het laatste zinnetje wel volmondig mee eens bent en de andere niet.

Of jij het nu onzin vind of niet interesseert me niet, ( maar gebruik niet de woorden waar een anderen anders over denken).
Laat dit jou zinnetje zijn, maar gebruik er geen ander forum leden als beginners voor die hier door op het verkeerde been gezet zouden worden.( dat slaat nou werkelijk nergens op ga maar eens naar een bloemist en doe daar maar eens navraag, dan hoor je het wel wie er gelijk heeft.

Juist Dicky op een zo'n licht mogelijke plaats ja( maar dat is niet in de felle zon).
Juist water naar behoeften, dat is niet te nat, dus zo droog mogelijk.
Een ficus hoor je in de winterperiode zo droog mogelijk te laten staan ( als je tenminste de blaadjes er aan wild houden.

Nou Dicky ik weet niet of je het weet, en wat je doet, maar dat moet je allemaal zelf weten.
Maar de bonsai, jou ficus dus, die komt toch van buiten, daar heeft die toch de hele zomer gestaan, en je zet hem nu binnen, dat is dan een heel ander omgeving ander klimaat drogere lucht als buiten.
Dus drogere lucht door de verwarming achter glas dat verwarmt al enkele keren warmer, dan nog het zonlicht er bij, dat achter glas ook al veel feller brand.
Maar succes er mee en laten we het maar hopen dat ze het redden, maar ik denk dat er zo wie zo alle blaadjes aan het eind van het jaar/begin van het jaar er wel af zijn.

Maar we zullen na afloop wel zien wie er gelijk heeft. ( het gaat nog geen eens om gelijk te hebben, maar er zijn zoveel betweters.

Nou Dicky ik wens je echt veel succes met je ficus

Zijn ze te redden en te vormen? 11 jaren 2 maanden geleden #26550

• Mazzel
  • Mazzel's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 17

leatherback schreef :

Je moet voorkomen dat de plant een schok krijgt. Bij mij (!) staan ficussen jaarrond in zoveel mogelijk licht, krijgen zoveel moglijk water en staan zo warm mogelijk. DUs van buiten naar binnen betekent ook: Direct zoveel mogelijk licht laten houden.

Als jij ze onder een afdak, uit de zon en met een keer water in de week buiten hebt staan, krijg je inderdaad problemen als je deze binnen op een schotel met water ind e zon zet. Maar dat zegt meer over je zomer opstelling dan over je winter opstelling.

{out}

leatherback ( jelle)

Zoveel mogelijk licht is nog geen vel zon licht voor ficussen binnen, onthoud dat maar eens goed.

Wie heeft het hier nu over dat ik ze onder een afdak heb staan uit de zon.
En dat ik ze dan ook maar een keer in de week water op een schaaltje geef.
En dan zo warm mogelijk heb staan.
Wat voor onzin is dat zeg.
En ik heb helemaal geen problemen met mijn ficussen die doen het bij zonder goed zelfs heel goed.
Kijk dat bedoel ik nu met betweters oordelen zonder te weten waar ik mijn ficussen heb staan, en toch weten hoe ik het doe.

Gr Mazzel

Laast bewerkt: Post by Mazzel.

Zijn ze te redden en te vormen? 11 jaren 2 maanden geleden #26608

• Kaida
  • Kaida's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 7
Ik stel alle reacties op prijs. MAAR alle discussies over hoe en wat stel ik niet op prijs. Ik heb het al eerder gezegd ik vraag om advies en ik moet zelf uitzoeken hoe ik ze ga verzorgen. Dus alle discussie in mijn forum hebben geen nut! Ik stel alles op prijs maar ga niet iemand anders zijn reactie die het goed bedoelt afzeiken. Alle reacties en hulp is van harte welkom!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jeffrey van de pol, azalearosan

Inloggen Registreren