Dicky schreef :
Mazzel schreef : Maar Ik zeg ook, dat je een ficus die buiten heeft gestaan nu, en je zet hem nu binnen, dat je hem niet in de felle zon moet zetten en niet te veel water moet geven omdat hij nu in een andere situatie terecht komt en zeker zijn bladeren laat vallen dan zeker wortelrot en dood zal gaan.
Maar ik kan hier wel met je over blijven discussiëren maar dat heeft toch geen nut.
Dus bij deze is dit mijn laatste reactie op dit onderwerp.
Sorry dat ik hier nog een keer terug kom wat feitelijk niet mijn bedoeling was. Maar met alle respect de onzin die Mazzel nu opschrijft kan vooral beginners volledig op het verkeerde been zetten.
Een ficus die van buiten komt en daar aan zonlicht bloot heeft gestaan, waar ze trouwens heel goed tegen kunnen, zet je binnen juist wel op een zo licht mogelijke zonnige plaats en geef je water naar behoefte. Alleen net verpotte planten hou je de eerste tijd uit de zon.
Beste Mazzel, nogmaals met alle respect maar met je laatste zinnetje ben ik het wel volmondig eens en daar neem ik een voorbeeld aan.
Beste Dicky nogmaals met alle respect ik moet hier toch nog even op reageer of je het met het laatste zinnetje wel volmondig mee eens bent en de andere niet.
Of jij het nu onzin vind of niet interesseert me niet, ( maar gebruik niet de woorden waar een anderen anders over denken).
Laat dit jou zinnetje zijn, maar gebruik er geen ander forum leden als beginners voor die hier door op het verkeerde been gezet zouden worden.( dat slaat nou werkelijk nergens op ga maar eens naar een bloemist en doe daar maar eens navraag, dan hoor je het wel wie er gelijk heeft.
Juist Dicky op een zo'n licht mogelijke plaats ja( maar dat is niet in de felle zon).
Juist water naar behoeften, dat is niet te nat, dus zo droog mogelijk.
Een ficus hoor je in de winterperiode zo droog mogelijk te laten staan ( als je tenminste de blaadjes er aan wild houden.
Nou Dicky ik weet niet of je het weet, en wat je doet, maar dat moet je allemaal zelf weten.
Maar de bonsai, jou ficus dus, die komt toch van buiten, daar heeft die toch de hele zomer gestaan, en je zet hem nu binnen, dat is dan een heel ander omgeving ander klimaat drogere lucht als buiten.
Dus drogere lucht door de verwarming achter glas dat verwarmt al enkele keren warmer, dan nog het zonlicht er bij, dat achter glas ook al veel feller brand.
Maar succes er mee en laten we het maar hopen dat ze het redden, maar ik denk dat er zo wie zo alle blaadjes aan het eind van het jaar/begin van het jaar er wel af zijn.
Maar we zullen na afloop wel zien wie er gelijk heeft. ( het gaat nog geen eens om gelijk te hebben, maar er zijn zoveel betweters.
Nou Dicky ik wens je echt veel succes met je ficus