ppffff wat een discussie....
nog 1 puntje dat over het hoofd gezien word: felle zon is er niet bepaald meer bij in dit seizoen....
dus een plant die normaal niet in de felle zon mag staan op een bepaalde tijd,kan later gewoon wel op dezelfde plek staan....(ingewikkeld he
),ik heb een aantal orchideeen die in de zomer absoluut niet op de vensterbank(raam op het zuiden)mogen staan omdat ze anders gelijk verbranden,maar nu staan die allen juist daar,wegens de lichtintensiteit die afneemt,kortere dagen etc...
ik heb kweet nie hoeveel boekjes die ik wel als leidraad neem,maar ik kijk persoonlijk altijd naar de plant,en ga op mijn gevoel af...en dat werkt,ik heb geen "systeem" of orde,of manier,of een uitgekiende en bewezen weetikveel wat....
alsof planten in de natuur op dezelfde momenten dezelfde hoeveelheid,licht,warmte,zonneschijn,water etc..krijgen...
je moet ook een beetje "voeling hebben,en dan maakt het niet echt uit welke plant je hebt....
ik heb ook zo een klein ficus ginsengske(allee de zoon) en die krijgt dus ook opt gevoel water....
staat vollen bak in de zon(datzelfe raam op het zuiden)en die staat er al sinds voorjaar,heeft dus ook de intense zonnestralen meegemaakt....
ik had me aan bladval door stress verwacht direct na aankoop...en zeker omdak hem gelijk in een ander potteke had gezet en ook een "beentje" van de wortel had verwijderd wegens niet mooi...
geen bladval,en staat dus zonnig,word gegoten als de aarde droog is,maar dan word ie ook goed natgemaakt..
ik heb helemaal geen systeem..
heel vaak krijg ik van plantenliefhebbers en vriendinnen de vraag: hoe doe jij dat toch,bij jou gedijt alles..en dan willen ze weten hoe ze iets moeten verzorgen,exact...en mijn antwoord is: eu...kweet nie,ik doe ook maar wat ik denk da goed zal zijn.
moraal van dit verhaal: ge moet van u planten houden en ze leren kennen,dan weet ge vanzelf hoe ge ze moet verzorgen....of niet,en dan is u plantje dood
chill! al doende leert men!!