Als je een pasklaar antwoord verwacht moet ik je teleurstellen, die zijn naar mijn mening al niet te geven als je de planten ter plaatse kunt bekijken en al zeker niet vanaf een paar foto's.
Afgaande van wat ik op de foto's zie zou ik het volgende doen, maar let wel dat is mijn persoonlijke mening gegeven uit mijn jarenlange ervaring met verschillende soorten Ficus kamerplanten wat die van jou in feite ook zijn.
Ik zou deze planten op dit moment verpotten en op een goed doorlatend mengsel zetten. Het mengsel wat ik daar voorheen altijd gebruikte bestond uit even grote delen potgrond, brekerzand en fijne kiezel. De laatste paar jaar heb ik heel goede ervaringen met kattenbakkorrels van het merk Foetsie-bah,die ik gebruik in de verhouding van 75% FB aangevuld met 25% cocopeat. Omdat er in dit mengel geen voedingsstoffen zitten meng ik er altijd een klein beetje organische mest door, nooit geen kunst of vloeibare mest. Het grote voordeel van een mengel als deze is dat je planten nooit te nat kunnen staan, het teveel gegeven water loopt er mits de pot van goede drainage is voorzien weer uit. Verder zou ik eventueel enkel nog wat dode takjes wegsnoeien, de planten op een lichte plaats maar uit de zon zetten en minimaal een jaar lekker laten groeien. Pas dan zou ik me zorgen gaan maken over een eventuele vorming. Nogmaals dat is wat ik op dit moment zou doen, een ander kan er wel weer heel anders over denken, aan jou de ondankbare taak dat te doen wat jou het beste lijkt.
Verder op dit forum is meer info betreffende Kattenbakkorrels te vinden, je mag me daarover ook een PBtje sturen.
Bladhoudende kamerplanten kunnen altijd verpot worden, en al zeker als het om een noodverpotting gaat.
Mocht je verder op bovenstaande nog vragen hebben wil ik je helpen maar verder wil ik het hier voor wat dit lijntje betreft bij laten, dit om niet onnodig te verzanden in zinloze discussies.