Kokedama schreef : De PK meststoffen, die waar geen stikstof in zit, zijn chemisch vervaardigd. Dit zorgt voor een betere versterking en afharding van de wortels en takken.
Haal ik toch nog een keer Walter Pall aan, uit hetzelfde artikel (weet niet helemaal zeker of je doelt op het verschil tussen organische en chemische bemesting, of op het ontbreken van N):
Feeding: With modern substrates and aggressive watering, feeding is no secret anymore. ANY fertilizer that is offered for ordinary plants can be used, whether organic or chemical.
En over Buxussen... volgens
deze kweker
zijn "Uiterst geschikte meststoffen hiervoor zijn kippenmestkorrels en koemestkorrels"... en dat verschilt dus niet echt veel met wat ik denk da'k mijn bomen kan geven (behalve de kippenmest, had ik niet. Volgend jaar maar 'ns ergens halen)
Het gebruik is om de 14 dagen tot het blad gevallen is en bij naaldbomen tot de nachtvorst
Lijkt me een goed gebruik.
In mijn beroep (florist) hoor ik vaak mensen die hun olijfboom of andere mediterrane bomen helemaal inpakken en in de winter zo de bescherming geven. Maar daarbij vergeten ze nog tussendoor water te geven en droogt de boom uit. Dan staan ze stomverbaasd dat de boom dood is gegaan ook al hebben ze hem goed tegen de vorst ingepakt.
Ja, daarom vroeg ik dat eerder eigenlijk al. Waarom een boom inpakken in plastic? Bescherming tegen wind/uitdroging, daar kan ik me wat bij voorstellen, maar bescherming tegen vorst... nee. De boom geeft zelf geen warmte af, dus het wordt onder het plastic net zo koud als daarbuiten ('s nachts dan).
Een hevige sneeuwbui is altijd een geschenk uit de hemel in die periodes.
Eens. Sneeuw isoleert wel goed. Ik denk dat een boom in de sneeuw bij flinke vorst minder afkoelt dan een boom in plastic (kan de link naar een artikel daarover even niet vinden).
Met het zelfde gevolg dat als het eventjes zou dooien de bomen water hebben
Zelf niet zo bij stilgestaan - maar is inderdaad mooi meegenomen.
Dea, ik vind deze discussie niet verhit hoor, wel erg boeiend, juist doordat mensen hun mening geven, inclusief onderbouwing.