Niels88 schreef : wat ik me ook afvraag is dat je de grond gedurende de winter vochtig moet houden maar niet nat!
Nu is me vraag hoe geven jullie dan water in de winter want ik heb me aangeleerd dat je de boom beter een x goed water kan geven als 3x een klein beetje ivm de onderste wortels niet droog komen te liggen
nu laat ik me boompjes staan tot de grond een beetje droog aan begint te voelen en dan geef ik ze flink water tot het onder uit de pot begint te lopen en dat is voor mij een teken dat de grond goed van water is voorzien. ma ben bang dat als ik dit doe in de winter de gehele pot bevriest..
Wat je schrijft over bewateren klopt, tenminste, zo doe ik dat ook, wachten tot de grond licht is aangedroogd, en dan flink bewateren tot het onderuit de pot stroomt.
Maar dit doe je dus in de wintermaanden anders. dan laat ik ze ook lichtjes aandrogen, maar geef dan niet zoveel water. beetje inschatten dus. je giet totdat je denkt dat er voldoende water in zit, maar niet teveel. Helemaal wanneer er kans op (extreme) vorst is. Is de grond bevroren, dan heeft gieten toch niet veel zin.
ruben schreef : @dea, ik ben maandag begonnen met PK voeding.
Let je dan op wanneer de groei stopt/ tot stilstand komt?
ja en nee:
Bij bladverliezers geef ik de voeding totdat de bladeren afvallen, soms iets eerder wanneer de bladeren voor het grootste deel verkleurd zijn. Dus dat is wanneer al ver nadat de (bovengrondse)groei tot stilstand is gekomen.
Bij coniferen is dit minder goed te zien, aangezien dit groenblijvers zijn, en sws wel (heel lichtjes) door blijven groeien. Dus die geef ik iets langer PK, ongeveer totdat de temperaturen ook overdag niet boven de 7graden komen. Vanaf die temperaturen kunnen de bomen toch geen voeding meer opnemen.
Meeste doe ik sws op gevoel.