Beste mensen, ik ben volledig nieuw in de bonsaiwereld maar heb me de afgelopen maanden hopelijk voldoende ingelezen om een goede start te kunnen maken. De concaaftang, snoeischaar, draadtang (allen Japanse kwaliteit
, aluminium draad en wondpasta zijn onderweg. Gisteren bij een kweker geweest om een geschikte plant te zoeken en om hier een pre-bonsai van te maken.
Op dit punt loop ik echter vast en krijg ik niet duidelijk (na bestuderen van Internet, het Tomlinson boek etc) hoe nu te handelen. Ik denk dat ik ga voor een NIET-naaldachtige juniperus of cotoneaster. Even uitgaande van de Juniperus: wanneer mag ik beginnen met de vorming? En wat houdt deze vorming in?
Mijn eigen idee: 1. ik koop een Juniperus in een container 2. Thuis bestudeer ik de boom van alle kanten om een voorkant te bepalen maar ook om te bepalen welke stukken weggesnoeid zullen gaan worden 3. Ik snoei het overbodig materiaal weg.
Ik ben dus voornemens om de plant in de container te laten staan en pas in de vroege lente wortelsnoei toe te passen en bedraden incl verdere vormsnoei. Is dit correct of zijn er handelingen die ik nu (mid zomer, komend weekend 30+ graden) al kan doen?
Ik hoop van jullie te horen! Thanx