In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Diverse vragen Portulacaria, Dwarf Jade 11 jaren 7 maanden geleden #20977

• Berben
  • Berben's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi mede liefhebbers,

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een heuse Portulacaria Afra, oftewel Dwarf Jade.
Met de komst van mijn boom ben ik dit forum tegen gekomen.

Zoals een fanatiekeling zich beaamt ben ik meteen opzoek gegaan naar informatie.
Veel informatie is gelukkig op internet snel gevonden, maar ik heb nog enkele vragen.

Ten eerste ben ik benieuwd naar 'dode bladeren'. Op de boom zitten een aantal bladeren die de reis naar mijn woning niet hebben gehaald. Deze blaadjes zijn gedeeltelijk kapot aangevreten of afgestorven. Moet ik deze zelf verwijderen? Is een normaal schaar goed voor het knippen van dunne takjes of is er een speciaal bonsaischaar nodig?

Ten tweede heb ik een vraag over bedrading. Mijn boom is al flink gevormd d.m.v. ijzerdraad, voordat ik hem kreeg. In de stam zat zelfs nog een stuk ijzerdraad en die is flink in de stam gesneden. Moet ik iets doen om deze 'wond' te verzorgen?

Tot slot heb ik een vraag over de bewatering. Op internet las ik dat ik de boom om de week water moeten geven. Echter staat er ook bij dat de grond niet te nat moet zijn, maar ook niet te droog. Deze boom is naar mijn bevinding na enkele dagen al erg droog. Ik zet er meestal tandenstokers in en als die bijna schoon eruit komen geef ik hem water. Is dit goed of moet ik toch langer wachten met bewateren?

Alvast super bedankt voor jullie hulp!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Berben.

Diverse vragen Portulacaria, Dwarf Jade 11 jaren 7 maanden geleden #20978

• Berben
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Diverse vragen Portulacaria, Dwarf Jade 11 jaren 7 maanden geleden #20979

• Berben
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Dit is de wond:

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Diverse vragen Portulacaria, Dwarf Jade 11 jaren 7 maanden geleden #20981

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Dit zijn vetplanten, en kunnen goed tegen droogte. Een keer per 2-4 weken water geven kan de plant ook prima aan. Wen de plant aan het zonlicht, en dan kan je hem in de volle zon in vensterbank of -in de zomer- buiten laten staan.

ik heb zelf al een jaar of 20 de grote broer, en deze krijgt een keer of 6 per jaar zeer uitgebreid water.

De wond geneest vanzelf, over zeer veel tijd.

Je kan elke plant met elke schaar snoeien. De bladeren van deze plant vallen er vanzelf af zodra ze droog zijn.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Berben

Diverse vragen Portulacaria, Dwarf Jade 11 jaren 7 maanden geleden #20982

• dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 102
Die blaadjes kun je het beste gewoon laten zitten tot ze vanzelf afvallen. Met een vetplant kan dit echter wel een tijdje duren. Als je niet tegen zo'n vieze bende aan wil kijken kan je ze ook voorzichtig verwijderen met een schaar.

wat die wond van het ijzerdraad betreft. Je moet het ijzerdraad overal verwijderen. Vervolgens kan je de bast goed afborstelen met een stevige borstel. Vooral alle losse stukjes bast en andere rotsooi uit de groeven vrijven. Verder hoef je er niets aan te doen. De plant heelt verder vanzelf. Echter, deze diepe groeven zullen nooit meer helemaal weg gaan. Je zal altijd een lidteken blijven zien.

Diverse vragen Portulacaria, Dwarf Jade 11 jaren 7 maanden geleden #20983

• Ryo
  • Ryo's Profielfoto
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 13
de dode blaadjes kun je met je vingers weghalen, maar als jij zegt dat ze aangevreten zijn zou ik ze ook even nalopen of er geen insecten of iets in die trend op je boom zit.

ook zou ik hem overpotten aangezien die grond waar die in staat toen je hem kocht gewoon bende is en er na een tijd voor de boom niks meer in zit, als je hem verpot kun je het beste wel een klein beetje oude aarde mee mixen.

en wat water geven betreft moet je dit gewoon een beetje op gevoel doen als je hem overpot is dit ook wat makkelijker als je zorgt dat je aarde goed waterdoorlaat kun je hem gewoon "normaal" water geven want het overtollige raak je dan toch wel kwijt.

wat die wond betreft ziet eruit alsof het er echt een hele lang tijd in heeft gezeten dus dit gaat niet zomaar weg dacht ik is gewoon een aantal jaar wachten voor zover ik weet en zelfs dan zul je het nog wel zien ?

Diverse vragen Portulacaria, Dwarf Jade 11 jaren 7 maanden geleden #21188

• Berben
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor jullie tips! Ik ga hem binnenkort overpotten denk ik, want de grond ziet er inderdaad niet goed uit. Wat ik wel lastig vind zijn tegenstrijdige verhalen. De één zegt op gevoel dan ander om de twee weken en op internet las ik dat wanneer de blaadjes gaan rimpelen . De blaadjes rimpelen al snel dus over de manier van bewateren heb ik nog steeds mijn twijfels. Ik zal proberen om niet te ongeduldig te zijn en dan zal de tijd het leren haha.

Weet iemand hoe je wortelrot herkent bij een vetplant? Sommige blaadjes kleuren een beetje bruin.

Daarnaast kan iemand tips geven over de potgrond? Is dit een speciale bonsai mix?

Met vriendelijke groet

Laast bewerkt: Post by Berben.

Diverse vragen Portulacaria, Dwarf Jade 11 jaren 7 maanden geleden #21191

• leatherback
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Je geeft bij dit soort planten sneller te veel dan te weinig water. Ze komen uit droge gebieden en zijn erop gebouwd weinig water te krijgen. Geeft de plant spaarzaam water, en zo veel mogelijk licht, en je hebt nergens last van.

Diverse vragen Portulacaria, Dwarf Jade 11 jaren 7 maanden geleden #21245

• Mazzel
  • Mazzel's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 17
Hallo Berben

Even over de pot grond, dat zou ik niet puur geven als ik jou was.
Ik heb zelf ook zo'n bonsai en heb hem op geelzand/witzand met akadama en grind staan.
In de herkomst van deze plant staan ze ook in geel/witzand, dat laat beter water door en de spekwortels kunnen beter hun weg vinden.

M.v.g. Mazzel

Diverse vragen Portulacaria, Dwarf Jade 11 jaren 7 maanden geleden #21249

• leatherback
  • Platinum Member
  • Platinum Member
ALs je zand met akadama gaat mixen, verlies je eigenlijk de grote voordelen van akadama. Het zand zorgt ervoor dat alles gewoon dichtslibt.

• Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts