In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Re: Voorstellen, met veel vragen! 12 jaren 5 maanden geleden #11521

• Rennie
  • Rennie's Profielfoto
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 46

Naky schreef :
Iemand enig idee hoe dat zit?

nee, te grote pot is ook niet goed, heeft met de verzuring van de grond aan de randen te maken. Dat is grond die niet door de plant gebruikt word, waardoor deze verzuurd. Daarom staan stekjes per definitie ook altijd in kleine bakjes.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Naky

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Voorstellen, met veel vragen! 12 jaren 5 maanden geleden #11522

• AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 188
overpotten (dus gebruik van een te grote pot) is niet goed.. beste is zoals Leatherback het zegt..

je gekochte boompjes kunnen wel wat snoei gebuiken lijkt het.. beste is misschien dat je wat foto's post die niet tegen het licht in getrokken zijn, zodat ze wat duidelijker zijn..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Naky

Re: Voorstellen, met veel vragen! 12 jaren 5 maanden geleden #11524

• Aminam
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 1

Rennie schreef :

Naky schreef :
Iemand enig idee hoe dat zit?

nee, te grote pot is ook niet goed, heeft met de verzuring van de grond aan de randen te maken. Dat is grond die niet door de plant gebruikt word, waardoor deze verzuurd. Daarom staan stekjes per definitie ook altijd in kleine bakjes.

Maar is dit ook niet zo dan in de vollegrond? Kan me voorstellen dat allerei dood materiaal soms hetzelfde effect zou geven?

Re: Voorstellen, met veel vragen! 12 jaren 5 maanden geleden #11525

• Aminam
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 1

AlexW schreef : overpotten (dus gebruik van een te grote pot) is niet goed.. beste is zoals Leatherback het zegt..

je gekochte boompjes kunnen wel wat snoei gebuiken lijkt het.. beste is misschien dat je wat foto's post die niet tegen het licht in getrokken zijn, zodat ze wat duidelijker zijn..

Uiteraard, zal ik dit weekend gelijk doen(de fotos maken). De snoei zelf wou ik eigenlijk nog uitstellen tot ik meer bonsai-wijs kan oordelen. Echter, tips voor de snoei? Voor de linker heb ik wel me eigen ideetjes, maar voor de rechter totaal geen idee wat ik daarmee zou kunnen en willen.
Voor soort bepaling heb je zeker uitgebreidere fotos nodig?

Dank!

Re: Voorstellen, met veel vragen! 12 jaren 5 maanden geleden #11528

• AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 188
staat er dan niets op die kaartjes die er nog bij zitten? normaal zou daar toch soort en ouderdom moeten opstaan

Re: Voorstellen, met veel vragen! 12 jaren 5 maanden geleden #11529

• Rennie
  • Rennie's Profielfoto
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 46
@Aminam, die linker mag je gaan terugsnoeien die maakt al veel uitlopers aan die je niet allemaal moet willen behouden, daar wordt de boom teveel 'struik' van op den duur. Ga vooral veel het internet afstruinen en je inlezen hoe te snoeien. Daar zijn complete verhandelingen over te vinden, ook op dit forum een boel info die ik zo ook niet allemaal even kan opdissen. Omdat je in principe al een kant en klare bonsai hebt is het feitelijk een kwestie van onderhouden. Bewateren, bemesten, vormen. Qua standplaats staan ze voor nu wel ok, mits je er niet de hele middag de zon erop hebt staan. Denk er bij een vensterbank voor later aan dat je ze wel ergens anders neerzet als er een radiator onder zit of als het gaat vriezen, vinden ze ook niet echt leuk zo kort op het raam. Beide boompjes zouden in principe in de zomer ook naar buiten kunnen, alleen heb je zo te zien alleen potgrond gebruikt en dan moet je wat uitkijken als het langer achter elkaar regent. De ficus vind dat zowieso niet prettig, die andere vermoed ik ook niet (sageretia theezans? sorry ben nog niet zo onderlegt in soorten herkennen, bij deze voer ik dan maar de onduidelijke foto aan als excuus :P )

But anyways, ik ben nu 2 jaar voorzichtig bezig en ik kom hier ook constant nieuwe dingen tegen dus geef jezelf vooral de tijd om e.e.a duidelijk te krijgen. Mijn ervaring, en volgens mij een hoop anderen met mij, met binnenbonsai (ok, de ficus uitgezonderd dan, die is wel vrij gauw tevreden) is dat het soms lastig is om de juiste omstandigheden te creeren, vooral qua luchtvochtigheid en overwinterplaats. Vandaar dat mijn projecten nu ook allemaal buiten staan :)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Aminam

Re: Voorstellen, met veel vragen! 12 jaren 5 maanden geleden #11531

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
een supergrote pot is niet hetzelfde als de volle grond. De warmte dynamiek in de grond, de manier waarom water zich ophoopt etc zijn in een pot heel anders dan in een pot. Een van de dingen die je krijgt in een te grote pot is 'vernatting': Water wat zicht in de pot ophoopt, waar de plant hgeen invloed op kan uitoefennen omdat de kluit te klein is voor de hoeveelheid vocht, en rotte voeten als gevolg. In de volle grond wordt water beter gereguleerd. Er is, ik geloof op bonsai4me, een stukje over te lezen van iemand die eea vergeleken heeft; Volle grond beste groei. Dan elke keer als een vaste kluit in de pot begint te ontstaan (Waarbij vast betekent: Als de wortels de grond bij elkaar houden) overpotten naar een maat groter. Op de laatste plaats kwam het planten in een grote pot.

Je ziet dat boomkwekers ook overpotten, en niet in grote kuipen beginnen te kweken (Tenzij ze in volle grond kweken)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Naky, Aminam

Re: Voorstellen, met veel vragen! 12 jaren 5 maanden geleden #11532

• dea
  • dea's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 901

Aminam schreef : En als ik het goed begrijp gaat de boom toch eerst vooral met ze penwortel groeien en dan pas perifeer naar de zijkanten uitbreiden? Oftewel, kan deze bak nog?

Idd, zoals hierboven reeds genoemd:
een grote pot is een grote pot, volle grond is volle grond.
Dit is ook niet na te bootsen. En ja, een te grote pot kan voor veel problemen en een tegengestelde reactie zorgen.

Over de penwortel:
de penwortel dient er bij bomen voor oom zich te verankeren in de bodem. Dus de boom staat vast en zal niet snel om vallen bij storm oid. Bij bonsai binden we de boom vast in de pot met verankeringsdraad. De penwortel dient dus zsm verwijderd te worden. De haarwortels zijn hele dunne wittige puntjes aan de uiteinden van wortels die voor de opname en het transport van voedingsstoffen en spoorelementen zorgt.
Door de boom in volle grond op een tegel te plaatsen, forceer je de wortels om stervormig naar buiten te spreiden ipv recht omlaag de grond in
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Naky, Aminam

Voorstellen, met veel vragen! 12 jaren 4 maanden geleden #12113

• Aminam
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Hoi iedereen!

Door studie druk even geen tijd gehad voor het forum...
Ondertussen de volgende vragen:
- Hoe de bladeren klein te maken/houden? (ik heb nu bij de jongen boompjes nieuwe knoppen gehad en reeds nieuw blad eruit. Waarschijnlijk door de verplaatsing uit hun oorspronkelijke habitat denk ik)
- hoe snoei je takken goed? Zodat ze niet gaan uitlopen als bv een stuik? Want ik zou graag mijn boompjes wat voller krijgen.

Groetjes

Voorstellen, met veel vragen! 12 jaren 4 maanden geleden #12117

• dea
  • dea's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 901
over welke bomen heb je het nu?
het is altijd raadzaam om bij je vragen aan te geven om welke boom(soort) het gaat, aangezien de verzorging, het snoeien, nijpen etc kan verschillen.

Het blad kleiner maken is waar veel "beginners" zich ten onrechte veel te vroeg zorgen over maken. Het verkleinen van blad komt pas aan de orde als je boom in een redelijk gevorderd stadium is en klaar wordt gemaakt voor een tentoonstelling of een show.
De bladeren werken als de fabriek en zijn dus echt nodig voor voedingstransport e.d.
Als mijn bomen nog in een opbouwfase zitten, heb ik juist liever grotere bladeren omdat hij dan ook beter groeit, gezonder is/wordt, meer fotosynthese heeft etc etc.

Totale of gedeeltelijke bladsnoei is een techniek om bladverkleining te bewerkstelligen, maar het werkt niet voor elke boom en het is ZEER stressvol voor bomen, dus alleen op HELE gezonde bomen toepassen en ook niet elk jaar achtereen.
Persoonlijk probeer ik enkel te zorgen voor meer bladen > meer = kleiner.
Dus gericht snoeien en nijpen om voor extra knoppen te zorgen, daardoor krijg je meer bladen (bladparen) en dus worden de bladen automatisch kleiner.

ook je vraag over snoeien hangt af van over welke bomen je spreekt.

Laast bewerkt: Post by dea.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren