leatherback schreef : Arjen, het is overzichtelijker als je aparte draadjes opent voor nieuwe onderwerpen..
Wat betreft beuk: Heb je die recentelijk verplaatst? Beuken zijn zeer gevoelig voor werk aan de wortels in de zomer. Eigenlijk moet je die alleen als er geen blad aan zit verplaatsen...
Overigens: Ik zou hem verder inkorten, en een (nieuwe) tak omhoog laten groeien. Ik heb 2 soortgelijke stammetjes in de tuin staan, van het winter 'geoogst'. Daar zijn op de stam vele nieuwe knoppen uitgelopen. Een uitloper voorzichtig tegen de stam gebonden gehad, zodat deze vrijwel verticaal oploopt. In de winter kort ik de boom tot een cm erboven af. Die tak mag dan 2 jaar doorgroeien om een mooiere overgang te krijgen'.
Stekken die 4 weken staan zijn zeker niet geworteld. Mesten is ook pas nodig als de stek echt goed aangeslagen is en de plant duidelijk groeit. Als je in potgrond gestekt hebt is zelfs dan mesten niet nodig.
Het leek mij juist handig om niet overal een nieuw topic voor te openen, maar ik stel nu inderdaad wel erg veel vragen over verschillende bomen
Zodra het nodig is zal ik voor de beuk een nieuw topic openen.
Ik heb de beuk inderdaad verplaatst, echter heb ik geen wortelsnoei gedaan of de wortels uitgekamd, dus die zouden helemaal in orde moeten zijn.
Kan het maken van een nieuwe "top" alleen met een uitloper, of kan dit ook met een al wat dikkere tak zoals de gene rechts boven?
En zou je voor mij een foto kunnen maken zodat ik kan zien hoe jij het gedaan hebt?
En hoelang moet het aluminium folie ongeveer blijven zitten?
Het stekje zal ik dan verder met rust laten, m'n vriendin probeert een "Bonsai" van een rode kerstster (Euphorbia pulcherrima) te maken.
Ik heb haar aangestoken...