1. Na een oppotting / verpotting is het idd verstandig ze even in halfschaduw te laten staan. Persoonlijk zou ik die van jouw nog enkele jaren in de volle grond kweken om wat stam verdikking te krijgen. Ik vind de stam nog wat iel nu.
2. Nee dus, zie vr 1.
3. Als je het zou doen, kan het met een ijzerzaagje, maar dan wel een nieuwe, die niet op ijzer Gebruikt is. Ijzer is namelijk niet goed voor je bomen en mocht er wat fijn ijzer in de boom achterblijven, zou hij ziek kunnen worden. Er zijn ook speciale takkenzagen. Een fijne hout zaag werkt ook prima.
4. Uienzalf zou ik niet weten. Vaseline kan idd, een stukje alluminium folie over de wond/snee kan ook. Zelf gebruik ik speciale bonsai wondpasta. Er zijn verschillende voor loofbomen en naaldbomen.
5. Vorm vd stam op zich wel aardig. Nog niet veel beweging. De bocht onderin is wel weer leuk. Bij boom 2 is de achterkant wat minder qua wortels maar daar kan aan gewerkt worden. Foto eik2_4 vind ik wel een aardige voorkant, maar er zit een rare ring om de stam? Das weer wat jammer. Boom 1 vind ik de mooiste, leuke beweging. Ziet er schoon uit. Alleen nog geen oppervlakte wortels te zien, dus die zou ik even omhooghalen en spreiden om een mooie nebari te maken.
6. op foto eik2_4 zijn de wortels aardig. Ik zou ze meer radiaal spreiden. Je kunt hem ook op een platte tegel in de volle grond zetten, zodat de wortels opzij blijven groeien en niet omlaag. Die rare luchtwortels zou ik persoonlijk eraf halen, ik hou daar niet zo van, maar dat is smaak.
Tot slot zie ik dat er in de potten ook levermos zit, ik hoop dat je goed alle oude aarde hebt verwijderd. Dat is raar spul, kan heel snel verspreiden en je hele bodem bedekken en geen water meer doorlaten enzo. Het is dat beetje leerachtig blad dat plat over de bodem ligt.