pukkkie schreef : wat zijn de gele bolletjes dan?
op de foto kan je ze alle2 mooi zien
en nog een vraagje:
hoe kan ik ervoor zorgen dat het boompje meer voeding in de onderste takke
steekt dan alles naar de top? (boven doet hij het zeer goed)
-door daar goed uit te dunne?
-daar takken snoeien die erna als het onderste mooi staat trug te laten ontwikkelen? (wel pas voor binnen een dikke maand)
die gele bolletjes lijken me gewoon groeipunten, alleen lijken ze snel wat uit te drogen.
Ik heb dat ook wel vaker bij verpotte juniperussen. Elke dag besproeien met een plantenspuit kan helpen, want ze verliezen ook veel vocht door het loof (transpireren zeg maar) dus benevelen kan helpen.
2e vraag:
- door voor een betere energie verdeling te zorgen:
de meeste bomen (m.u.v. azalea) zijn apicaal dominant, wat betekent, dat ze de meeste groeikracht in de top en aan de uiteinden hebben.
De onderste takken groeien dus idd langzamer dan de top.
Om dit recht te trekken, moet je de energie verdeling "regelen", dus zorgen dat de TOP minder hard groeit > dus DAAR in de TOP ga je wat meer snoeien en/of nijpen.
Dus dat heb je idd goed.
Zoals Hank ook al aangeeft, kun je ook het onderste deel WEL bladvoeding geven, en de top niet (of minder).
Het lijkt vreemd, want de voeding wordt wel door de gehele boom gestuurd, zelfs tot in de wortels, maar het blijkt toch te werken.
en idd, zoals jezelf al aangeeft, de komende weken/maanden beter nog niet gaan snoeien etc, aangezien je boom nog maar 2 weken terug verpot is.