Goede avond Stephan,
Zeer bizar wat je Parviflora hier doet. Normaal moet die nu reeds kaarsjes van een tiental cms hebben met ontloken naalden. Wat het nog meer bizar maakt is dat de basis van de kaarsjes mooi groen is maar de naalden bruin. Volgens mij zijn er twee opties :
1. Alles laten zoals het is en hopen dat de naalden toch nog tevoorschijn komen
2. Wat ik zou doen is die nieuwe kaarsjes, nu reeds, volledig wegnemen. Normaal zullen er nog dit groeiseizoen zich extra knoppen vormen op het einde van de takken en, groot voordeel, soms ook op ouder hout, in okselknoppen. Sommigen gaan nog dit jaar nieuwe kaarsjes geven met kortere naalden, soms kan dat nog een jaar duren, bij sommige pinussen zelfs 2 jaar, maar het voordeel is dat je een fijnere vertakking krijgt en kortere naalden . Naalden van de Parviflora leven normaal een vijftal jaar, dus geen probleem, de naalden van verleden jaar houden de boom wel in leven. Vroeg of laat moest je uiteindelijk wel een kaarsjessnoei (volledig of gedeeltelijk doen, anders worden je takken te lang. Vergeet ook geen meststoffen te geven want de boom zal ze nodig hebben. Persoonlijk zou ik langwerkende (6 maanden) Osmocotekorrels geven. Succes