Hey tom, mijn manier van werken zit zo,
In de winter reinig ik mijn bomen met treecleaner. Hierdoor gaat een groot deel van de eitjes dood.
Daarna krijgen ze een behandeling met winterolie. Waardoor alles wat nog leeft verstikt.
Zodra het dan in het voorjaar voor het eerst een keer warmer is spuit ik preventief,
zodat de eitjes die overleefde bij de eerste warmte als ze uitkomen direct aangepakt zijn.
De beestjes kunnen ook beter tegen de middeltjes die we spuiten... door de treecleaner en de olie zijn
ze grotendeels dood en die overleefde zijn verzwakt zodat het middeltje goed zijn werk doet.
In de zomer als we dan echt de eerste 25-30 graden krijgen spuit ik nog is preventief omdat ze dan meestal
ook massaal uitkomen. Ik heb nooit geen last van beestjes op deze manier. Toch niet dat ik ze zie of verzwakking opmerk.
Er zullen er zeker zijn die deze manier niet ok vinden ivm preventief spuiten...
Voor mij telt de gezondheid van de boom, en vaak als je de verzwakking ziet op je boom
ben je al een stap telaat. Aan de andere kant spuit ik dus maar 2 keer, terwijl als je boom al aangetast is
moet je ook herhalen met het spuiten. Zit je ook aan 2 keer en je boom heeft er last van gehad....
En misschien heb je meer dan 1 keer per jaar last van welk soort beestjes ook dus zit je snel aan meer beurten.
Dus ik persoonlijk ben voor preventief spuiten omdat ik ook 2 keer spuit en mijn bomen hebben geen last
van de beestjes.