JanDijk schreef : Door te denken dat bepaalde substraten niet te lang te nat zouden kunnen zijn omdat je dat ergens gehoord of gelezen hebt hoeft nog niet te betekenen dat het ook echt waar is. Zo is dus ook de gedachte dat wanneer je maar geen potgrond in je substraten verwerkt je geen last van levermos zal hebben een van de vele misvattingen die de bonsaiwereld rijk is. Doordat steeds maar weer die misvattingen gedeeld worden zonder dat er daarbij ook uit eigen ervaring geput wordt zullen ze blijven rondgaan en worden het niet zelden broodje aap verhalen. Daarom predik ik ook altijd, deel pas iet als je ook uit eigen ervaring kan spreken dan verspreid je in ieder geval geen onzin. Geloof me het zijn niet de substraten en de grondmengsels die voor problemen zorgen maar de omstandigheden en de manier waarop wij er mee omgaan, dat op de juiste manier weten te interpreteren is zo ongeveer het aller moeilijkste aan het houden van planten en bomen in potten en schalen.
Tja, 2 personen kunnen 2 verschillende ervaringen hebben.
Ik denk dat het net door luidop mee te denken een foute gedachte kan bijgestuurd worden.
Als ik zeg wat ik denk en een ervaren iemand zegt tegen mij, het is niet zo, maar zo, heb ik iets bijgeleerd.
En gelezen of gehoord is ook iemand zijn ervaring, toch?
Als ik een artikel lees van graham potter, walter paul en noem maar op, mogen we dat toch wel voor waarheid aannemen? Of niet?