Auk schreef :
DiesBajema schreef : gebruik daarvoor altijd neutrale organische meststoffen. Zorg ervoor dat er beslist niet overbemest word, zo gebruik ik zelf nooit meer dan 10% van wat op de verpakking aanbevolen wordt.
Oei. Volgens mij gebruik ik wel 300%.
en kijk eens hoe die groeien
ik denk dat ook veel afhangt van standplaats.. en net zoals bij substraat denk iedereen wel dat hij hiervoor de perfecte hoeveelheid/samenstelling heeft..
ik bemest zoals mij het uitkomt, zelfde met substraat..
wat een ander daar mee doet, wel, als het werkt voor hem/haar, dan is dat ook goed..
uiteindelijk zijn het persoonlijke keuzes..
je zal in bonsai boeken etc ook nooit lezen wat je moet gebruiken.. er zal steeds een richtlijn staan, en als je 10 boeken over dezelfde soort doorneemt kan je makkelijk 5 verschillende opties terugvinden..
over vormgeving etc kunnen we het allemaal wel eens zijn, maar de rest is en blijft een persoonlijke keuze..
daarom dat ik daar ook niet meer verder over in ga of ga zeggen wat en hoeveel ik bemest en waar mijn bomen exact in staan.. heb er hier in het verleden al genoeg discussie door gehad..
trouwens gaat het hier over de Olea van Meneer B. en hoe hij hier mee verder gaat en welk advies hij wil opvolgen is aan hem.. wie zijn advies het dan wordt maakt toch niet uit (tenzij de boom zou sterven en bewezen kan worden dat het door verkeerd advies was..wat in dit geval moeilijk zal zijn aangezien de boom nagenoeg dood is.)
het allerbeste zou zijn dat hij met de boom bij een echte kenner kan gaan en dat deze de boom eens kan inspecteren.. ik denk dat mensen zoals Danny Use, met een enorme bomenkennis, hier meteen wel raad zouden kunnen op geven..
veel succes ermee..