Hoi Nancy, ik herken het beeld, heb vorige week juist zo'n exemplaar gekocht (acer palmatum " artropurpureum"). Kon ik voor een prikkie kopen, inderdaad ook witte aanslag op de bladen, eerst een beetje vaag, op gegeven moment witgrijze stippen, bladeren krullen en vallen af. Gekocht omwille van de uitdaging
Even los van de pot, lijkt mij een meeldauw. Er is echter een belangrijk verschil tussen valse en echte meeldauw:
-Echte meeldauw of witziekte zit aan de bovenzijde van de bladeren, valse meeldauw aan de onderzijde.
-Echte meeldauw laat eerst witte poederachtige aanslag zien en later wit schimmelpluis op de bladeren. (soms zien we de schimmel ook aan de onderkant). Valse meeldauw kent een grijze pluis aan de onderzijde, op de bovenzijde gele vlekken die soms bruin verkleuren.
-Bladeren krullen vaak deels op en vallen af.
-De vlekken zijn aanvankelijk gemakkelijk van het blad af te vegen bij echte meeldauw, bij valse niet.
-Kiemomstandigheden echte meeldauw = droge omstandigheden nodig om te ontkiemen. Minimumtemperatuur nodig van 20°C (= zomerschimmel). Valse meeldauw heeft vochtige omstandigheden nodig om te kunnen ontkiemen. (= nat weerschimmel).
Kortom, lijkt mij een geval van echte meeldauw! Check dit even nav bovenstaande. Wanneer je de schimmel eraf wrijft en je hebt een beetje water op je vinger dan voelt dit ook wat slijkachtig aan.
Bestrijding van echte meeldauw:
preventief:
een goede verluchting mogelijk is waardoor alles sneller kan opdrogen. Geef bij droogte ruim water. Ik zou je plant wel even uit de volle zon houden.
curatief:
1. de aangetaste planten met een systemisch fungicide bespuiten of
2. de planten met zwavel bestuiven
SUCCES!