Onderwerp:

Re: Massieve Taxus Baccata 12 jaren 8 maanden geleden #7706

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Lol, ben ik niet met jullie eens :P Ja, de wortelvoet zit ver onder de aarde. Dat is omdat dat de plantdiepte was waarop de boom zat EN omdat er ondiep veel dunne wortels zaten vorig jaar. De plant heeft toen 40+ % van de kluit verloren. De ingreep van afgelopen juli waarin de kroon weg gehaald is, en het gros van de kluit gekapt is (Met loofbijl, boomzaag en spade) is het toch echt verstandiger de boom gewoon even een jaartje of misschien 2 de tijd te geven zich te herstellen. ALs de boom vol in de groei komt dit voorjaar, dan kan er in de loop van het jaar weer aan de kluit gemorreld worden. Maar op dit moment is er nog geen duidelijk herstel, dus laat ik de boom gewoon waar hij is. De pot afsnijden? Zonde!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: davids

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Massieve Taxus Baccata 12 jaren 8 maanden geleden #7758

• kevofski
  • kevofski's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 55
Ik moet dringend eens werk maken van mijn taxus project.
Bij mijn schoonouders staan een mastodont van een taxus. Moet weg omdat ze een nieuw terras gaan aanleggen.
Ga er eens werk van maken...

Re: Massieve Taxus Baccata 12 jaren 8 maanden geleden #7767

• davids
  • davids's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 55

leatherback schreef : Lol, ben ik niet met jullie eens :P Ja, de wortelvoet zit ver onder de aarde. Dat is omdat dat de plantdiepte was waarop de boom zat EN omdat er ondiep veel dunne wortels zaten vorig jaar. De plant heeft toen 40+ % van de kluit verloren. De ingreep van afgelopen juli waarin de kroon weg gehaald is, en het gros van de kluit gekapt is (Met loofbijl, boomzaag en spade) is het toch echt verstandiger de boom gewoon even een jaartje of misschien 2 de tijd te geven zich te herstellen. ALs de boom vol in de groei komt dit voorjaar, dan kan er in de loop van het jaar weer aan de kluit gemorreld worden. Maar op dit moment is er nog geen duidelijk herstel, dus laat ik de boom gewoon waar hij is. De pot afsnijden? Zonde!

Tja, sorry, bij nader inzien geef ik je inderdaad groot gelijk. :silly:

Re: Massieve Taxus Baccata 12 jaren 8 maanden geleden #7910

• Mdevries
  • Mdevries's Profielfoto
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 11
Deze taxusverhalen komen mij bekend voor :P
Heb zelf ook twee jaar geleden een taxusboompje van 1.90m in een cementbak gezet van weetikveel hoeveel liter. Stam afgezaagt en de onderste horizontale tak schuin naarboven gebogen als nieuwe apex. Van de stam een deadwood gemaakt. Als zijn knoppen opzwellen ga ik zijn wortelkluit weer inkorten, zal dan wel foto's uploaden. Het is mijn eerste yamadori maar met wat geduld zit er wel potentie in denk ik ^^

Re: Massieve Taxus Baccata 12 jaren 8 maanden geleden #7947

• alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 84
ne'n taxus yamadori waar heb je die gehaalt Mdevries

Laast bewerkt: Post by alpine.

Re: Massieve Taxus Baccata 12 jaren 8 maanden geleden #7960

• Mdevries
  • Mdevries's Profielfoto
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 11
Die taxus stond een beetje donker in zo'n bomen plantsoentje langs de weg. Aangezien ze al het struikgewas gingen afzagen tot op de grond om meer licht te creëren, wat een veiliger gevoel aan de bewoners. Ik besloot hem toen zelf maar te redden als het ware, hoewel ik bijna hetzelfde heb gedaan :P gwn afgezaagd maar iig wel netjes uitgegraven en van de dode stomp een deadwood gemaakt met een dremeltje (zo'n hand grind dingetje)

Re: Massieve Taxus Baccata 12 jaren 6 maanden geleden #10091

• leatherback
  • Platinum Member
  • Platinum Member
De saga gaat voort. De taxus was niet happy, dus heb ik even naar de wortels gekeken.. Compleet weg gevroren van het winter. Omdat er wel groei was, verwachtte ik nog wel wat leven ind e kluit te hebben. Moest er diep voor graven...

voor

na

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Re: Massieve Taxus Baccata 12 jaren 6 maanden geleden #10117

• YouriVanPinxteren
  • YouriVanPinxteren's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 169
Hmm, ja de winter heeft niet veel goeds gebracht voor de bomen, maarja, dat hoort er ook bij.

Re: Massieve Taxus Baccata 12 jaren 6 maanden geleden #10142

• Eelco
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 13
Dus wat nu dan Leatherback? Taxus houdt normaal gesproken niet van natte grond, maar je zult het wel nat moeten houden om de boom van voldoende water te voorzien... En wat voor grondmengsel gebruik je er nu voor dan? Ik hoop dat het goed gaat komen!

Re: Massieve Taxus Baccata 12 jaren 6 maanden geleden #10143

• leatherback
  • Platinum Member
  • Platinum Member
De boom staat gewoon erg licht, in de schaduw. Het gros van de wortels die ik weg gehaald heb waren dood (elke wortel afzonderlijk weg gehaald). Dus de meeste levende wortels zitten er nog aan. Verder gewoon behandelen als normaal; Lekker de kluit een stukje laten opdrogen voor weer water geven. Voor zover je met dit weer uberhaupt water moet geven.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts