Onderwerp:

haagbeuk (carpinus betulus) 11 jaren 3 maanden geleden #25262

• Kokedama
  • Kokedama's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 165
Goedendag.

Je zou nu wel kunnen snoeien, maar met een kans dat hij nieuwe takken wilt maken en die niet zullen afharden tegen de winter.

Beter is te wachten tot de herfst intreed en de boom in rust gaat. Dan snoeien en overal een stompje overlaten die kan indrogen. In het voorjaar als de sapstroom terug begint dat stompje wegsnoeien als de eerste blaadjes beginnen te ontluiken.

De boom op zich zou ik nog met de helft inkorten om dan zoals je nu hebt gedaan een nieuwe top erop te laten groeien.
Nu heb je een stamverloop van aan de wortels tot aan de snoeiwonde die bijna geen tapsheid heeft.

Als ik bomen inkort probeer ik ongeveer te schatten hoe hoog de boom mag worden en dan hou ik 1/3e voor de onderstam en 2/3e voor de opbouw.
Zoals jij nu de boom hebt ingekort wordt het een bonsai van bijna 2 meter. :P

Bij het inkorten gebruik ik eerst een rechte snoeiwonde om dan het jaar nadien als er extra knoppen en takken gegroeid zijn een schuine snoeiwonde te maken van tak naar tak. Dan krijg je een mooier verloop van de stam en een betere tapsheid. Liefst dan nog de snoeiwonde aan de achterzijde.

Groeten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: GiovanniKooreman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

haagbeuk (carpinus betulus) 11 jaren 3 maanden geleden #25267

• Janes
  • Janes's Profielfoto
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 10
stuur je pa is bij mij langs :P

Re: haagbeuk (carpinus betulus) 11 jaren 3 maanden geleden #25268

• Janes
  • Janes's Profielfoto
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 10
hij buigt duidelijk naar voren, kies ook je top aan die kant!

haagbeuk (carpinus betulus) 11 jaren 3 maanden geleden #25281

• GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 146

Kokedama schreef : Goedendag.

Je zou nu wel kunnen snoeien, maar met een kans dat hij nieuwe takken wilt maken en die niet zullen afharden tegen de winter.

Beter is te wachten tot de herfst intreed en de boom in rust gaat. Dan snoeien en overal een stompje overlaten die kan indrogen. In het voorjaar als de sapstroom terug begint dat stompje wegsnoeien als de eerste blaadjes beginnen te ontluiken.

De boom op zich zou ik nog met de helft inkorten om dan zoals je nu hebt gedaan een nieuwe top erop te laten groeien.
Nu heb je een stamverloop van aan de wortels tot aan de snoeiwonde die bijna geen tapsheid heeft.

Als ik bomen inkort probeer ik ongeveer te schatten hoe hoog de boom mag worden en dan hou ik 1/3e voor de onderstam en 2/3e voor de opbouw.
Zoals jij nu de boom hebt ingekort wordt het een bonsai van bijna 2 meter. :P

Bij het inkorten gebruik ik eerst een rechte snoeiwonde om dan het jaar nadien als er extra knoppen en takken gegroeid zijn een schuine snoeiwonde te maken van tak naar tak. Dan krijg je een mooier verloop van de stam en een betere tapsheid. Liefst dan nog de snoeiwonde aan de achterzijde.

Groeten.

Bedankt voor de nuttige info. Ik zal hem dan wel kortwieken zo rond het einde van het jaar. De boom is trouwens 140 cm als ik hem terug ga halen tot de geplande tak word die 117 cm.

Ik zat ook al met de gedachten te spelen om een marcot op de boom te plaatsen precies rond de knik die in het midden zit. Maar ik denk dat ik hem eerst ga vormen voordat ik eventueel een marcot erop ga uitvoeren. Vind de hoogte breedte en tapsheid niet zo heel erg storrend. Gr bonsai1.2

haagbeuk (carpinus betulus) 11 jaren 3 maanden geleden #25282

• GiovanniKooreman
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ik heb net even een foto gemaakt hoe de boom er op dit moment bij staat ;)

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

haagbeuk (carpinus betulus) 11 jaren 3 maanden geleden #25287

• Kokedama
  • Kokedama's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 165
Goedendag.

Zoals je de boom nu aan het snoeien bent gaat het eigenlijk niet meer dan een mooi gesnoeide haagplant worden. Maar het is wel heel leuk om te zien hoe snel een Haagbeuk reageert op snoei.

Moest je hem nog korter maken voor een dikke stam en mooie tapsheid te verkrijgen ben je natuurlijk weer een paar jaar bezig tot je ditzelfde resultaat hebt zoals nu.

Ik heb geleerd dat het soms beter is om eens verder te snoeien en een paar jaar langer te werken aan de boom voor betere resultaten, dan dat je snelle resultaten wilt door minder hard te snoeien.
Maar wat ik ook geleerd heb is dat je altijd zelf tevreden moet zijn met je eigen bomen. :P

Groeten.

haagbeuk (carpinus betulus) 11 jaren 2 maanden geleden #26207

• GiovanniKooreman
  • Platinum Member
  • Platinum Member
*Update*
Ik heb mijn carpinus flink terug gesnoeit. En dit is het resultaat geworden. Ik heb hem terug gesnoeit in een 3.2.1 verhouding. Dat houd in terug snoeien tot 3 knoppen tot 2 knoppen en tot 1 knop. Gr bonsai1.2 :)

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.

haagbeuk (carpinus betulus) 10 jaren 3 maanden geleden #35102

• GiovanniKooreman
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ik heb mijn carpinus 3 weken geleden gesnoeid, maar vond het toch even leuk om een fototje te plaatsen. De foto van de spriet is een marcot die ik begin deze lente heb gezet, 3 weken geleden heb ik tijdens het snoeien de marcot van de moederplant verwijderd en opgepot.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.

• Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts