Dit is één van mijn twee crataegussen (-gi?). Een flinke pols dik, en eigenlijk vanuit yamadori (zelf uitgegraven) van anderhalve meter hoog. In mijn wild enthousiasme uitgegraven, als beginneling. Wat zoveel betekent als nonchalant tewerk gegaan en niet veel meer overgehouden dan een stomp, bovenaan afgezaagd en onder de grond eveneens vlak afgezaagd, er waren géén dikke wortels en bij uitgraven bleef amper een minuscuul aantal haarwortels over. Dat is de reden waarom hij het jaren heel moeilijk had en gewoon in een grote plastiek bloempot heeft gestaan. Enkele jaren later in bonsaipot geraakt, en nooit meer in vollegrond gegaan. Hij begon pas echt weer 'normaal' te groeien enkele jaartjes terug. Een enorme boost heeft hij gekregen toen ik hem in febr/maart verpotte (zelfde pot maar met compleet ander substraat). De foto's die ik hier toon zijn uitsluitend van 1 groeiseizoen, hij heeft 3 snoeibeurten gehad in 2011.
Let niet op de jin/shari die bij het begin is gedaan om er maar iets mee te doen. Ik was toch van plan om eerst enkele groei-snoei cycli te laten doorlopen vooraleer een wat meer doorgedreven vorming te beginnen. Nu is er gewoon gedaan wat kon met de takken die dan tevoorschijn zijn gekomen.
Eén van de plannen die in mijn hoofd zit en waar ik meer en meer durf aan denken, is gewoon op termijn de zaak kantelen: de stam naar links laten hellen en dan de onderste tak links (de dikste dus) wegsnoeien of klein jin van maken. Tegelijk dan het doodhout afwerken en laten passen bij de vorm die je dan krijgt. Ik zie mogelijkheden.
dit gewoon om eens de ervaring te delen van zo lang dit boompje in bezit te hebben en plots ideeën te krijgen naarmate er eindelijk groei in kwam.