EllenVanHoof schreef : maar durf nog niet goed dit budget uitgeven aan een boom als beginner.
Een goede overweging die iedereen voor zich moet maken. hierbij ook in je hoofd houdende.. Waarom doe je het. Als je nu gewoon net begonnen bent, en niet weet wat je precies wilt bereiken met bonsai, zou ik met wat goedkoper materiaal beginnen. Zeker als je nog nooit echt planten hebt verzorgt is het risico dat er hier of daarplanten door gaan gewoon vrij groot. Maar als je veel ervaring hebt met het verzorgen van planten in potten, dan kan je bij een jeneverbes niet heel veel fundamenteel fout doen. En wij kunnen niet in je bankrekening kijken. Voor de een is 50E heel veel geld voor een plant. Voor anderen ligt die grens misschien bij 200, of 500E.
Uiteindelijk heb je planten toch ook omdat je er zelf plezier van hebt, en zeker ook in het begin, om er van te leren. De vraag is of je dan meteen chique startmateriaal nodig hebt, of dat eenvoudigere tuincentrum planten dan niet net zo goed voldoen.
Zelf ben ik begonnen zonder pre-bonsai te kopen, en heb uit tuinen ed. spul uitgegraven, en in tuincentra bij de uitverkooophoek planten gehaald. Die ben ik nu aan het uitsorteren, en doe alles wat geen toekomst heeft weg. Je kan zeggen dat als ik 5 jaar geleden beter materiaal gekocht had, ik nu bomen had staan die 5 jaar verder waren. Aan de andere kant heb ik nu allles ongeveer geprobeerd wat ik wou proberen omdat ik me geen zorgen maak over de gevolgen van mijn acties. Op beter materiaal kan ik nu beter inschatten wat er zal gebeuren, en loop minder risico kritieke takken of zelfs de hele boom te verliezen..