Orlando schreef :
LucRoux schreef : ...met het risico hier een paar "heilige huisjes" in te stampen en mezelf hoogst onpopulair te maken... ik vind persoonlijk de rommelige versie het mooist. Voor mij (hoogstpersoonlijk natuurlijk) trekt die versie meer op een boom in de natuur dan de overgestyleerde boom van de laatste foto.
Ieder mag zijn mening geven, als je daar niet tegen kan moet je het niet online zetten.
Ik zou het wel fijn vinden als je het overgestyleerde kunt toelichten, zo dat we er allemaal van kunnen leren.
Ik ben benieuwd naar jullie mening, ook welke stijl jullie het vinden Moyogi/ Bunjin
Van mij zal je weinig kunnen leren, ik heb zelf nog geen enkele boom "gemaakt" die de naam bonsai waardig is.
Afgezien daarvan kan ik wel zeggen wat ik mooi vind - hetgene ik in de natuur zie- en dat vergelijken met datgene dat ik in de fotos van bonsai zie.
Specifiek op jouw boom toegepast vind ik de "badmuts" top niet mooi, en de aan de onderkant te recht afgelijnde "wolkjes" aan de takken. In de natuur zie je dat enkel in een koeienwei, waar de koeien de onderkant van de takken netjes gelijk afvreten.
Ik begrijp heel goed dat de gestyleerde boompjes exact zijn wat de naam zegt: een gestyleerde/geidealiseerde versie van een boom.Maar dat is niet hetgeen ik mooi vind, en ook niet hetgeen ik probeer te bekomen met hetgeen hier in mijn tuin staat .Ik maak het mijn eigen waarschijnlijk moeilijker, want bij de gestyleerde stijl zijn er duidelijke regels die je kan volgen. Bij de natuurlijke versie is de enige regel ( voor mij): zorg dat het eruit ziet als iets dat in de natuur groeit, wat simpel lijkt maar ongelofelijk moeilijk is.
Dit is een andere invulling van dezelfde hobby, waarbij de basis ( groeien, mesten, verpotten, watergifte, ....) hetzelfde is maar de uiteindelijke styling een ander resultaat geeft.
Voer voor een mooie discussie op een avond met een flinke whisky en een haardvuur