Onderwerp:

Larixpaal 9 jaren 3 maanden geleden #41944

• marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 718
Deze larix kocht ik in augustus 2013 van een koi-liefhebber die ook een bonsai wilde maar er toch niet zoveel mee had. De boom heeft oude bast, maar bij nader inzien een onaantrekkelijke "paal"-stam zonder tapsheid...

Dat vind ik dan toch de uitdaging, om van niet al te aantrekkelijk startmateriaal toch iets moois te maken.
De voet bleek aan één kant al volledig dood te zijn. Beetje schoongemaakt en afgefakkeld. Die kant met het dode hout werd eigenlijk automatisch de voorkant.. In 2014 beetje gevormd en ongeremd laten groeien.

Er is trouwens een "school" die zegt dat het esthetischer is als een boom van links naar rechts groeit... heeft kennelijk te maken met het feit dat wij van links naar rechts schrijven.. Dan vraag je je natuurlijk meteen af (ik in ieder geval wel) of dat dan anders is voor bijvoorbeeld Arabieren, die van rechts naar links schrijven.

Hoe dan ook, in de winter van 2015 besloten dat de andere kant de voorkant werd en de hele boel in draad gezet, het dode hout bewerkt en aan de nieuwe voorkant een shari gemaakt, die, doordat hij scheef over de stam loopt, die rechte paal een beetje moet maskeren. Dat heeft me later natuurlijk een tak gekost omdat larixen kennelijk niet zo goed de sapstroom kunnen verleggen.. In een mooie japanse pot gezet... Verder heeft hij goed gegroeid dit jaar. Ik ga hem nog een jaar of twee ongeremd laten groeien ('swinters terugsnoeien) om de sapstromen aan te sterken en wat callus te vormen. Dat kost bij larix geen probleem.. Het dode hout moet nog verbeterd. . Ik zit er zelfs aan te denken om de stam geleidelijk uit te hollen omdat larixhout niet echt bestendig is... En nog een fotootje van een passerende biodrone die even uit kwam rusten op het dode hout :)

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Larixpaal 9 jaren 3 maanden geleden #41949

• dea
  • dea's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 901

marcellucas schreef :
Er is trouwens een "school" die zegt dat het esthetischer is als een boom van links naar rechts groeit... heeft kennelijk te maken met het feit dat wij van links naar rechts schrijven.. Dan vraag je je natuurlijk meteen af (ik in ieder geval wel) of dat dan anders is voor bijvoorbeeld Arabieren, die van rechts naar links schrijven.

Ook japanners (o.a.) schrijven en lezen van rechts naar links, en daar zie je idd de meeste bomen (han kengai, shakkan) van rechts naar links gestyled.

Knap werk overigens.
zal over een aantal jaren een mooie boom kunnen worden.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: marcellucas

Laast bewerkt: Post by dea.

Larixpaal 9 jaren 3 maanden geleden #41955

• Tom81
  • Tom81's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 139
Ik moet toch enige jaloezie bekennen. ..... waar haal je soort "afdank" lariksen met zulke stamontwikkeling?

Larixpaal 9 jaren 3 maanden geleden #41956

• marcellucas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Het is inderdaad best een flinke boom.

Ik heb hem van marktplaats. .. Alhoewel ik moet zeggen dat het aanbod op zowel marktplaats als ebay me dit jaar tegenvalt.

Voor mooie yamadori larix moet je bij Ruud Lagas zijn maar wel geld meenemen! Hij heeft ook gekweekte, die zijn sympathieker geprjjsd.

Larixpaal 9 jaren 3 maanden geleden #41957

• Tom81
  • Tom81's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Hartelijk dank! Zijn website is tamelijk summuer met info, jammer. Trouwens met lariksen (meervoud) doelde ik op deze maar ook jouw bunjin. Beide zeer fraai!

Larixpaal 9 jaren 3 maanden geleden #41958

• marcellucas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Je moet gewoon bij hem langs gaan op vrijdag of zaterdag. .

En de tijd nemen want er is veel moois te zien!

Larixpaal 9 jaren 3 maanden geleden #41959

• Co79
  • Co79's Profielfoto
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 54
Hoi Tom,

En mocht Lagas te ver weg zijn (weet niet waar je woont) dan ben je ook welkom bij mij in het Limburgse. De gekweekte lariksen waar Marcellucas het over heeft staan ook bij mij. Deze bomen komen van Lagas en staan bij mij voor dezelfde prijs, tussen 65 en 95 euro. Daarnaast heb ik ook enkele yamadori lariks van Lagas ook voor de verkoop. Deze beginnen echter pas bij 150 euro.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom81

Larixpaal 9 jaren 3 maanden geleden #41960

• Benniemagikjekauwgom
  • Benniemagikjekauwgom's Profielfoto
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 4
Larikspalen zat hier in ede.......

Larixpaal 9 jaren 3 maanden geleden #41966

• Tom81
  • Tom81's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Benniemagikjekauwgom schreef : Larikspalen zat hier in ede.......

Ja hier in mijn omgeving ook, maar voel er weinig voor om zomaar iets uit het bos te trekken.

Larixpaal 9 jaren 3 maanden geleden #41967

• Tom81
  • Tom81's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
@Co79

Dank voor het aanbod, als ik mij goed herinner zag ik ze al op mp, knappe bomen! Maar ik wil eerst een weloverwogen keuze maken tussen een prunus of nog een lariks (met literatistijl in gedachte). ....

Tot op heden ben ik er nog niet uit :dry:

• Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren