dit zijn foto's van vorig jaar.. de laatste 12 maand heb ik niet veel foto's genomen aangezien ik privé veel te doen heb gehad en mijn bomen eigenlijk een jaartje vrij laten groeien heb.. uiteindelijk best goed zo.. ik raad het iedereen aan om dit eens te doen.. je leert er uiteindelijk best veel door.. (met name dat je je boom met rust moet durven laten en de naruur zijn ding moet laten doen: groeien! )
dus bij deze enkele van mijn projecten..
indien ik kan zal ik binnenkort wel updaten met recente foto's
acer shohin
meeste van deze foto's zijn van net na de aanschaf, dus voor vorming etc daarom dat ze op niet veel trekken.. maar dat zal je wel merken als ik de recente foto's erbij zet..
Erg leuk ! Ben benieuwd wat er met de jaren er van gaat worden. Vind de contoneaster een erg mooie stam hebben, alleen vind ik het jammer dat er een bobbel in de stam zit en dat het lijkt alsof veel takken (?) alleen bovenin bijna op hetzelfde punt ontspringen.
Ik kan her mis hebben omdat de foto plat is. De acer vind ik ook erg leuk, omdat acers een van mijn lievelings soort is .
Erg leuk ! Ben benieuwd wat er met de jaren er van gaat worden. Vind de contoneaster een erg mooie stam hebben, alleen vind ik het jammer dat er een bobbel in de stam zit en dat het lijkt alsof veel takken (?) alleen bovenin bijna op hetzelfde punt ontspringen.
Ik kan her mis hebben omdat de foto plat is. De acer vind ik ook erg leuk, omdat acers een van mijn lievelings soort is .
P.s. Leuk dat je weer terug bent!
Cotoneaster shohin. laat hem bloeien, nadien snoei ik hem bij.. en eventueel later op het jaar wat freeswerk om de tapsheid bij te werken.. (bobbel rechts midden is een oude grote snoeiende van zo'n 4 cm..
in de tuin opkweek als pre-bonsai maar door de hagel vorig jaar eigenlijk zo zwaar beschadigd dat er geen vooruitgang was:
Metasequoia: begonnen van 10cm malsai van 5euro van potlood dik
hier zie je een heel mooi voorbeeld hoeveel schade die 5cm dikke hagelballen veroorzaakt hebben. op de foto boven zie je op de achtergrond mijn grote Pinus S. staan..heb deze in de tuin moeten planten om een paar jaar aan te sterken en dan te beslissen wat ik er mee ga doen want was 80% van zijn loof kwijt..
Die eerste heeft echt een heel mooie nebari, de larix vind ik ook echt wel wat hebben en de contoneaster vind ik nog steeds echt super mooi, en met de Bloemen is ie nog mooier. Jammer dat de metasequoia en de larix veel hebben geleden onder de hagelstorm, wel weer leuk dat je nu een natuurlijke jin hebt .
Ps srry dat mijn bericht er 2 keer stond, ik dacht dat ik hem aan het bewerken was, maar was dus blijkbaar niet goed gegaan .
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Alex Waeytens
mja.. die hagelstorm.. die metasequoia was 95% van al zijn loof kwijt en was in lengte gehalveerd.. die was een jaar geleden (voor de storm) even groot als nu.. mijn tuin was gewoon een slagveld en in mijn gazon voel ik nog de inslagputten van die bollen..
de eerste was voornamelijk voor zijn nebari gekozen.. er was keuze genoeg, en niet TE duur..
Danny heeft altijd wel mooi materiaal staan en soms kan je er echt wel koopjes doen..
maar vergeet niet, voor kwaliteit betaal je altijd net iets meer..
had deze er nog niet bij gezet
is een J. procumbens oefenboompje
oefening in extreem plooien van de stam.. dit was een rechte starter
volgend najaar opnieuw helemaal in de raffia en verder knoop inleggen om nog compacter te maken..
spookt al even door mijn hoofd wanneer ik de boom bekijk, om deze extreem om te vormen..
hele top er af en verder gaan met de onderste 2 of 3 takken..
van 1 daarvan een nieuwe top opbouwen en er een elegante shohin literaat van te maken..