Onderwerp:

valt hier bonsai van te maken? 9 jaren 10 maanden geleden #37076

• adjuh
  • adjuh's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 1
goeden avond,

ik heb een aantal planten waar ik bonsai van wil maken, en mijn vraag aan jullie is of ze potentie hebben? zo ja, aan wat voor een vorm/stijl moet ik dan aan denken?

de eerste is een Acer palmatum (gewone groene). Deze komt uit de voortuin en is al een heel eind uitgedund en terug gesnoeid vind het een mooie voet en stam hebben maar weet niet wat ik met die 'pluk' er bovenop moet doen.

de 2e is een heester, naam weet ik zo niet. deze heeft een mooie basis, ik dacht zelf hierbij de jonge scheuten te buigen naar beneden en alles in te korten zodat ze zich weer gaan vertakken. hij bloeid trouwens roze in de vorm van een vingerhoedje,

en de 3e is een Fagus sylvatica (ook groene) hier ben ik al met bedraden bezig geweest.

kunnen jullie me helpen met tips en advies?

Groetjes Ad

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by adjuh.

valt hier bonsai van te maken? 9 jaren 10 maanden geleden #37077

• WillievanAchteren
  • WillievanAchteren's Profielfoto
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 25
Hallo Ad,

1 ste boom is een acer palmatum dissectum, eigenlijk geen gewone palmantum. Wat ik zo op de foto's zie is veel omgekeerde tapsheid. Ik vind hem in het totaal niet geschikt voor bonsai. Je zou eventueel wat kunnen marcoteren boven of het stompje links midden in, maar lijkt me wel lastig.

2 de boom weet ook niet welke soort. Bij een meerstam is het vaak leuker als de basis/nebari een stuk breder is en er dan al meteen meer beweging in de stammen zit, het zijn nu een paar stokken die uit de grond komen. Je zou hierwel mee door kunnen gaan met de kleinste stam. Maar dat zet je wel jaren terug.

3 de boom daarvan snap ik niet echt wat je hiermee gedaan hebt, het lijkt ook dat de bovenkant veel zwaarder is als de onderkant. Zijn de takken die je omhoog hebt gezet enten?

Ik hoop niet dat ik te negatief ben en bedoel het goed.
Volg je ergens cursus?

Groet Willie

Laast bewerkt: Post by WillievanAchteren.

valt hier bonsai van te maken? 9 jaren 10 maanden geleden #37083

• megabon
  • megabon's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 73
volgens mij kan het wel, lekker in blad laten komen en kijken naar zijn "natuurlijke" vorm en goed nadenken welke takken kunnen blijven etc.

daarna kan je nog beslissen wat je er mee doet

en als jij er iets in ziet... :lol:

valt hier bonsai van te maken? 9 jaren 10 maanden geleden #37101

• GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 146
Ik zou alle takjes/takken terug snoeien tot 2 knoppen dit jaar, zodat je aan het einde van het jaar goed vertakte boompjes hebt. En als je dat eenmaal hebt zou ik gaan kijken wat de opties zijn ;) . Ik wil al wel alvast zeggen dat de acer een intressante treur boom zou kunnen worden :) . Gr gio.

valt hier bonsai van te maken? 9 jaren 10 maanden geleden #37106

• adjuh
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 1
ik dacht zelf, (ingeving van vandaag) bij de Acer palmatum 'Dissectum' die terug te snoeien tot op de dikke takken die horizontaal staan. die uit laten lopen en een tak die het mooiste uitkomt als top door te laten gaan. poging tot 'bezemstijl' met de takken wel naar beneden gebogen.

Bij de 2e meer stammige dacht ik de jonge takken te buigen en terug te snoeien en eventueel wat 'Jin' in de toppen en eventueel een of 2 volledige stammen. toe te passen. Kabudachi stijl.

en de derde heb ik nog niets aan gesnoeid, de top was afgestorven. hij is idd onderin wat smaller, moet nog komen, de top zijn gewoon eigen takken de beuk was 80 cm inc. dode top 40 cm, vandaar de wat aparte groei hier wil ik een kegel vorm van maken.

Van de termen die ik gebruik ken ik nog niet veel, pluk het van internet. weet van Koi meer af.

valt hier bonsai van te maken? 9 jaren 10 maanden geleden #37107

• adjuh
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik volg trouwens geen cursus Willi. Het is ook gratis start materiaal. Ik vind het mooi om zelf te creëren. En wordt het nix dan hebben we de groene container die lust veel.

valt hier bonsai van te maken? 9 jaren 10 maanden geleden #37116

• GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 146
Wat vind je van deze schets die ik gemaakt hebt van de acer ?!.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

valt hier bonsai van te maken? 9 jaren 10 maanden geleden #37117

• Rennie
  • Rennie's Profielfoto
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 46
die tweede lijkt wel een vlierbes ofzo of een vlinderstruik, lijkt iig een heester met een zachte kern. Niet echt (echt niet?)geschikt.

Die palmatum is wel cool, alleen wat Willie ook al zei, omgekeerde tapsheid en de stamaanzet ziet er vooralsnog ook niet uit, zou je iig een nieuwe wortelvoet moeten 'kweken' door een tourniquet aan te leggen ofzo. Ik denk dat een skilled artist hier echt wel iets gaafs uit zou kunnen maken maar komt ook een boel freeswerk bij kijken dan.

Haagbeuk vind ik qua takkenaanzet wel weer ok maar te rechte stam zonder verloop. Zou ik dan evt kort afzagen voor bezemstijl of informeel rechtopgaand.

valt hier bonsai van te maken? 9 jaren 10 maanden geleden #37134

• adjuh
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 1
ik zal het eens in overweging nemen, die schets ziet er wel interessant uit.
en dat torniquet toepassen is bij de wortelvoet een staaldraad spannen om de boom te dwingen nieuwe wortels te maken. zodat je een voet krijgt. dus dan zou ik hem ook dieper in de grond moeten zetten, evt. vollegrond?

valt hier bonsai van te maken? 9 jaren 10 maanden geleden #37135

• Rennie
  • Rennie's Profielfoto
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 46
precies, je vraag is tevens het enige correcte antwoord (deed een korte zoektocht op bonsai4me mij leren... ;) )

• Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts