Onderwerp:

Acer vormen 10 jaren 1 week geleden #36035

• Bouwhuis
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hellup!!

Ik heb de mogelijkheid gehad een mooie acer bij iemand uit te graven. Volgens mij niet geent.Hij staat nu een maand of 2-3 in de tuin en doet het prima. Maar hoe nu verder... Ik zou hem graag tot (pre-)bonsai willen omvormen. Ik heb 3 foto's bijgevoegd om een idee te geven hoe de acer eruit ziet. Zelf zat ik te denken om in de lente tussen de eerste en twee andere t-splitsingen 2x een marcot te maken, net boven de eerste 2 zijtakken. Dan hou ik uit eindelijk 3 bonsai over. Gezien mijn geringe ervaring met bonsai ben ik erg benieuwd naar tips en ervaringen.

Groetjes, Linda

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Bouwhuis.

Acer vormen 10 jaren 1 week geleden #36040

• rravenho
  • rravenho's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 218
Hoi Linda, natuurlijk zou je de acer kunnen marcotteren.
Maar de delen die je wilt marcotteren hebben weinig tot geen interessante eigenschappen voor bonsai.
Weinig tapsheid, geen beweging.
Je houdt er wel twee bomen aan over die je weer in de tuin kan zetten.
Aan kou of je dit de moeite vindt om de tijd in het materiaal te investeren.

De onderstam zou ik op de twee aangegevn plaatsen inkorten.
Vervolgens de boom lekker een jaar in de grond laten staan om vertakking te laten maken.
Tijdens en na dit proces de juiste takken laten staan, takken die je niet nodig hebt wegnemen.
Deze juiste takken bedraden en vormen.
Tevens groeien de gemaakte wonden sneller dicht in de volle grond.

Het jaar erop de boom uitgraven en oppotten. Zo heb je in zo kort mogelijke tijd een mooie starter.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.

Laast bewerkt: Post by rravenho.

Acer vormen 10 jaren 1 week geleden #36055

• DickVanDreven
  • DickVanDreven's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 82
Ron,
De snoeiwond van de onderste verwijderde tak is erg groot. Hoe voorkom je dat op deze snoeiwond een groot, rottend gat gaat ontstaan? Is het niet beter om zo'n grote tak in etappes te verwijderen? (
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bouwhuis

Acer vormen 10 jaren 1 week geleden #36056

• Bouwhuis
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste (Ron?),

Bedankt voor je reactie!! Inderdaad weinig beweging in de takken maar een mooi begin. Goed idee om de op die 2 plaatsen tin te korten. Je hebt de lijn schuin gezet, betekent dit dat je snede ook schuin gezet moeten worden? En toch wel marcotteren en niet direct in de grond?

Groetjes, Linda

Acer vormen 10 jaren 1 week geleden #36058

• rravenho
  • rravenho's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
De zaagsnede zet je inderdaad schuin. Zodoende overgroeit het callus de wond in het verlengde van de stamlijn.
Dit snoeien doe je als de boom begint te groeien in het voorjaar.
De wond dicht je af met wondmiddel. Als je de boom nog een jaar in de volle grond laat staan dicht de wond sneller.
Ook zal je meer nieuwe uitloop op de stam krijgen waarmee je een vertakking op kan bouwen.
Het jaar erop kan de boom dan in een kweekpot en kan je de boom gaan trainen naar bonsai.

Als je besluit om te gaan marcotteren verlies je twee jaar tijd in de opbouw van de initiële boom.
Wat je aan marcots overhoud vind ik niet de moeite waard ten opzichte van die twee jaar verlies.
De basis van je toekomstige bonsai is goed, hiervoor zou ik dus gaan.
Dit heet als het een acer palmatum is, wat ik denk te zien aan het verdroogde blad op de grond.
Is het een acer dissectum dan wordt het een ander verhaal.

Groetjes
Ron

Dick
Door de tak in etappes te verwijderen zal hij gaan indrogen. Dan laat je het aan de boom over.
Uiteindelijk zal je toch dat laatse ingedroogde stuk moeten verwijderen.
Wanneer de boom de sapstroom verder heeft terug getrokken als gewenst dan zal het dode ingedroogde hout inderdaad gaan rotten en een groot gat is dan waarschijnlijk het resultaat.
Door in het groeiseizoen deze forse snoei toe te passen zal de boom direct callus aan gaan maken.
Dit is voor veel arboretums de reden waarom zij over zijn gegaan om forse snoei vroeg in het seizoen toe te passen i.pv. in de herfst of winter.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bouwhuis

Acer vormen 10 jaren 4 dagen geleden #36090

• Rennie
  • Rennie's Profielfoto
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 46
Je kan m nu ook al snoeien, zolang het maar niet vriest. Wond evt afdekken met wondpasta.

Acer vormen 10 jaren 4 dagen geleden #36092

• DickVanDreven
  • DickVanDreven's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 82
Ik ben dit jaar bezig geweest met t reconstrueren van een volledige achterzijde van een Palmatum.
www.bonsaiempire.nl/forum/vormingen/1364...er-palmatum-verbouwd

Hoewel ik min of neer tevreden ben met het resultaat: dit moet je niet willen
Als je het kunt voorkomen door pas in de lente na t uitlopen te snoeien, waarbij nog opgemerkt dat t voor de progressie van je boom geen moer uitmaakt, waarom zou je het risico nemen?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback, Bouwhuis

Acer vormen 10 jaren 4 dagen geleden #36095

• Bouwhuis
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Voor het verwijderen van een grote tak als deze klinkt wachten tot het voorjaar wanneer de uitlopers komen meest logisch, gezien er dan weer meer groei in de boom zit en hij beter kan herstellen van z'n grote wond en snel callus kan vormen. Tevens is hopelijk het weer ook wat droger dan nu, kweet niet of het helpt tegen een rottingproces maar het zou wel lekker zijn B). Het gaat me nog wel aan het hart van z'n grote boom als deze alleen 1 boom over te houden. Ondanks dat de andere grote takken misschien niet zulk mooi uitgangsmatiaal zijn. En het 2 jaar tijd verlies natuurlijk. Maar ja dat zal wel met mijn geringe ervaring te maken hebben..Ik heb al ergens een link gezien naar eventueel wondpasta dus zal er naar op zoek gaan. Trouwens indrukwekkend en interessant het werken met cement, nooit geweten dat dat ook tot de mogelijkheden bestond.

Laast bewerkt: Post by Bouwhuis.

Acer vormen 10 jaren 3 dagen geleden #36104

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Dag linda. even een tegenstrijdige opini...

ik vind zelf een jaar of 2 verlies nooit een reden om stukken weg te gooien. weet je welk blad deze plant heeft? ik heb zelf een rode a palmatum getracht te marcotteren, zonder succes, terwijl mijn andere marcotten wel allemaal gelukt zijn...

ik heb recentelijk iets gelezen over helen van grote wonden. een tip as om de tak eerst deels in te zagen en een wigje weg te halen. in het tweede jaar haal je de hele tak er af. dat zou tot veel sterkere callus vorming leide. in jouw geval zou ik even zoeken naar methodes voor grote wonden.

wel zou ik dit in het begin van groeiseizoen doen.

Acer vormen 10 jaren 1 dag geleden #36114

• rravenho
  • rravenho's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Het inzagen van takken in dit geval zal niet leiden tot meer callus vorming. Dit heb ik niet gelezen maar al vaker in de praktijk gedaan.
Het enige wat wel callus vorming versneld is het enten van takken vlak voor, onder en boven de plaats waar je de tak afzaagt.
Callus vormt zich het snelst op de plaatsen waar er "trek" boven en naast de wond staat.
Hierdoor valt de sapstroom niet af.

Dit zijn al redelijk vergaande technieken. Boor-enten, contact-enten kennen daarbij ook een slagings percentage.
Uitgaande van jouw boom zou dit mijn keuze zijn. Het is nl zo dat, wanneer je goed naar je boom kijkt, deze aan de rechterkant ook enkel de rechtertak voed. Haal je nu deze rechtertak weg dan zit er geen "trek"boven dit deel van de stam.
Dit kan voor de boom een reden zijn om de sapstroom verder terug te trekken. In dit geval zal dit een deel van de onderstam zijn.
( Geel aangegeven op de foto, let daarbij op de natuurlijk gegroeide wig. De rode punten zijn plaatsen waar ik een ent zou overwegen)

Door eerst te enten hou je dus de trek op dit deel. Voordeel is dat je dan de eerste tak, en een voortak, al aan je boom hebt.
Dit ook nog op een gunstige plaats gezien de stamlijn. Wanneer de enten goed groeien verwijder je het deel erboven.

De basis van deze boom is goed. Voor mij de reden om voor kwaliteit te gaan boven kwantiteit. De technieken die nodig zijn om dit te verwezenlijken kosten al veel tijd. Deze tijd zou ik niet willen verliezen aan een marcot die enkel een struik voor in de tuin oplevert.
Daarbij lijkt het op de foto of de boom is ge-ent, marcots boven de ent zullen de specifieke eigenschappen van de boom verliezen.
Wanneer de acer een dissectum soort is zou ik al deze moeite niet doen.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.

• Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts