Het inzagen van takken in dit geval zal niet leiden tot meer callus vorming. Dit heb ik niet gelezen maar al vaker in de praktijk gedaan.
Het enige wat wel callus vorming versneld is het enten van takken vlak voor, onder en boven de plaats waar je de tak afzaagt.
Callus vormt zich het snelst op de plaatsen waar er "trek" boven en naast de wond staat.
Hierdoor valt de sapstroom niet af.
Dit zijn al redelijk vergaande technieken. Boor-enten, contact-enten kennen daarbij ook een slagings percentage.
Uitgaande van jouw boom zou dit mijn keuze zijn. Het is nl zo dat, wanneer je goed naar je boom kijkt, deze aan de rechterkant ook enkel de rechtertak voed. Haal je nu deze rechtertak weg dan zit er geen "trek"boven dit deel van de stam.
Dit kan voor de boom een reden zijn om de sapstroom verder terug te trekken. In dit geval zal dit een deel van de onderstam zijn.
( Geel aangegeven op de foto, let daarbij op de natuurlijk gegroeide wig. De rode punten zijn plaatsen waar ik een ent zou overwegen)
Door eerst te enten hou je dus de trek op dit deel. Voordeel is dat je dan de eerste tak, en een voortak, al aan je boom hebt.
Dit ook nog op een gunstige plaats gezien de stamlijn. Wanneer de enten goed groeien verwijder je het deel erboven.
De basis van deze boom is goed. Voor mij de reden om voor kwaliteit te gaan boven kwantiteit. De technieken die nodig zijn om dit te verwezenlijken kosten al veel tijd. Deze tijd zou ik niet willen verliezen aan een marcot die enkel een struik voor in de tuin oplevert.
Daarbij lijkt het op de foto of de boom is ge-ent, marcots boven de ent zullen de specifieke eigenschappen van de boom verliezen.
Wanneer de acer een dissectum soort is zou ik al deze moeite niet doen.