Onderwerp:

juniperus squamate meyeri 11 jaren 6 maanden geleden #21482

• jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 35
vorig weekend voor het eerst naar bonsaiateljee geweest, zeer leuke winkel met goed beginnersmateriaal voor goedkope prijs.
hier heb ik dus mijn eerste voorgestijlde bonsai gekocht. al mijn andere bomen zijn ruw materiaal waar ik zelf wat aan probeer te veranderen. deze boom leek me toch iets hebben en voor de prijs kon ik hem niet laten staan. :pinch:

gekocht zoals ie staat, dus zal ik er niet meteen veel aan moeten veranderen. de basisvorming is gelegd en heb meteen een boom met jins en shari. dat is ook een eerste ^^
ik weet dat squamata wat rommelig loof heeft maar als ik grote wolken vorm zal dit hopelijk wel meevallen.

ik denk dat ik deze best nog niet nijp? een jaartje laten groeien zal dus het beste zijn..

grts

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juniperus squamate meyeri 11 jaren 6 maanden geleden #21494

• ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 266
Hey Jeroen,

Leuk materiaal maar ik vind hem nog niet heel interessant. sorry ;)
Maarrrr... Ik heb zelf ook 11 van die boompjes staan, groot, klein, dik, dun voor een groepsbeplanting en met wat gefrees enz kunnen ze wel makkelijk interessant worden.
Het enige is dat je niet teveel aan ze rommelt ik heb vaak de fout gemaakt om alles tegelijk te doen verpotten stylen enz en dan worden ze bruin.
Ze zijn voor de rest onverwoestbaar maar hebben veel licht nodig. dus niet het loof proppen maar laten groeien en uit laten harden dan pas bedraden en spreiden voor licht en lucht die takjes.
De grootste die ik heb is 85cm en deze winter is ie met pot en al omgevallen en de pot kapot gegaan. In het voorjaar kon ik er pas weer bij en zag ik dat ie heel de winter zonder pot tussen de andere planten lag. En nu staat ie in de grond gewoon vrolijk uit te lopen.
Sterke plantjes dus.

Anyways ik zat tv te kijken en jou boompje na tekenen en als je handig bent met een dremel en de onderste tak snoeit kan je er misschien zoiets van maken. Hij zal nog wel veel loof moeten groeien daarvoor dus het duurt even.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.

juniperus squamate meyeri 11 jaren 6 maanden geleden #21502

• AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 188
zeer leuk.. da's die in Dendermonde zeker hee? aan de Notendijk?
ga er binnenkort ook eens heen denk ik

juniperus squamate meyeri 11 jaren 6 maanden geleden #21534

• jeroen03
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 35
ja ik weet dat het geen super boom is maar daar kan ietwat aan gedaan worden he. ^^ weeral mooie tekening Chris, ik vind het een leuk idee maar als het doenbaar is betwijfel ik. de boom zou nog lange tijd in de volle grond moeten vrees ik want mijn stammetje is lang niet dik genoeg voor jou schets.

de dode jin bovenaan in de boom vind ik zeker een leuk idee en is iets wat ik zal onthouden, momenteel staan er nieuwe scheuten op dus die is niet dood. wie weet gaat die opeens snel dood :evil:

ik merk dat je wat meer loof naar de rechterkant van de boom wil brengen wat ik ook goed vind want nu staat merendeels naar links bedraad en dat oogt wat raar..

jammer genoeg heb ik te weinig info over de boom gevraagd dus weet ik niet wanneer die verpot of bedraad is. dit is iets wat ik moet onthouden voor de toekomst want achtergrond info is zo belangrijk.

@Alex, ja dat is die winkel in dendermonde, is de moeite waard om eens te gaan kijken indien je niet te ver woont. niet groot maar zeer goedkoop ^^

grts

juniperus squamate meyeri 11 jaren 6 maanden geleden #21535

• ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 266
prima te doen hoor met een klein dremel freesje en een mes. Die freesjes zijn er in verschillende maten he. ;)

juniperus squamate meyeri 11 jaren 6 maanden geleden #21565

• dea
  • dea's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 901

jeroen03 schreef : jammer genoeg heb ik te weinig info over de boom gevraagd dus weet ik niet wanneer die verpot of bedraad is. dit is iets wat ik moet onthouden voor de toekomst want achtergrond info is zo belangrijk.

door goed te kijken haal je ook veel info:

het grondmengsel ziet er nog goed drainerend uit en niet dichtgegroeid, dus die zeker nog wel een jaar of mss 2-3 mee.

ook de bedrading ziet er nog "los" uit, dus niet ingegroeid, dus neem aan dat dat ook pas onlangs is aangebracht.
gewoon goed kijken wanneer het ingroeit. en dan nog even erop laten, totdat ie lichtjes is ingegroeid, dan blijven de takken staan.

juniperus squamate meyeri 11 jaren 1 maand geleden #26467

• jeroen03
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 35
update.

deze heb ik herbedraad doordat de boom een onnatuurlijke vorming gekregen heeft. eerst leek het me een mooie boom maar met de tijd heb ik de fouten wat geleerd bij deze styling. het was niet simpel want enkele takken waren fel naar binnen bedraad om een fout hoger in de boom weg te steken.
ik geef toe dat ik de takken enkel wat gespreid heb en er niet echt veel styling aan te pas kwam maar dit lijkt me toch al iets beter dan voorheen. ook heb ik de toptak gesnoeid en een deel van de onderste tak zodat deze volgend jaar volledig weg kan.

ik heb geprobeerd om chris z'n schets in acht te nemen maar is niet super gelukt... natuurlijk was rome niet gebouwd op een dag. :p

nog enige tips? alle raad is welkom. :D

groeten
jeroen

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.

Laast bewerkt: Post by jeroen03.

juniperus squamate meyeri 11 jaren 1 maand geleden #26571

• AlexW
  • AlexW's Profielfoto
beste tip die ik zou kunnen geven is

ga eens naar een workshop met deze boom.. in Bonsaiateljee geven ze er zeker wel.. maar denk dat dat daar meteen inschrijven voor een heel jaar is
ga er anders eens mee bij Danny Use in Laarne.. dan ben je zeker dat je binnen een aantal jaar het best mogelijke uit deze boom zal kunnen halen..

juniperus squamate meyeri 11 jaren 1 maand geleden #26584

• jeroen03
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 35
bedankt voor de tip! :P

inderdaad de beste raad is iemand om hulp vragen en samen een betere boom maken.
jammer genoeg heb ik de kans nog niet gehad om deze boom mee te nemen naar mijn club en probeer ik deze zelf wat te verbeteren... de takken zijn naar beneden gebracht en laten meer zonlicht door. volgend jaar met wat groei in de top hoop ik meer aan vormgeving te kunnen werken. dat is natuurlijk weer afwachten :D

groeten

juniperus squamate meyeri 11 jaren 1 maand geleden #26596

• AlexW
  • AlexW's Profielfoto
kijk maar eens op de blog van Danny Use.. schrijf je er misschien op in zodat je mails krijgt wanneer er workshops zijn..
niet verschieten echter als ie 70% van je boom wegneemt.. maar vertrouw de man.. je zal hem er later dankbaar voor zijn..

en dat je boom er nu niet uitziet geeft niet..
om een mooie boom te bekomen moet je soms eerst een lelijke boom maken

• Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts