jeroen03 schreef : let op wanneer je meerdere malen snoei toepast in eenzelfde week. beter alles op dezelfde dag doen want de boom ziet er enorm veel van af als je vandaag snoeit en volgende week nog een beetje.
ik zou niet teveel takken snoeien maar eerder uitdunnen. zo kan er meer licht al het loof bereiken en zul je jonge scheuten krijgen op de stam. die heb je nodig om tapsheid te maken en vanuit die scheuten je boom opbouwen natuurlijk.
I know ...... en als die kapot gaat krijg hij voor straf gelijk een nieuwe!
Door fouten te maken moet je leren. Ik heb hem wijselijk zelf aan de slag laten gaan. Hij mag fouten maken als hij er van leerd is het prima zelfs.
De bedoeling is puur hem te kunnen motiveren en stimuleren. Nu heeft hij iets in en om handen om met mij samen al dan alleen er mee bezig te kunnen zijn. Hij geeft mijn boompjes allemaal elke dag water en meer van dat soort kleine dingetjes. Maar zo iets als dit is heeeel wat anders en het krijgt een ander doel. Dit is echt "van hem" .... hij moet er voor zorgen.
Daarnaast heb je een hobby die je met je kind kunt delen. Een zeer mooi iets vooral als je het zelf ook heb mee gemaakt met je eigen vader. Mij vader heeft bij mij ook soort gelijk het zelfde gedaan. Er is niets mooiers als je eigen kennis die je reeds hebt te kunnen delen of over te geven aan je kind.
Stapje voor stapje gaan we verder ... maar hij mag het allemaal zelf uitvoeren. Zelf keuzes maken bijvoorbeeld vorm of styl is zijn keuze. Het is zijn boompje ... begeleid hem uiteraart en natuurlijk volledig. Het is puur bedoeld als leer middel .... jij zal een boomje uitdunnen in een paar uurtjes. Hem zullen we van punt a naar puntje b moeten praten en wijzen. Daarom noem ik het dus ook een Studie Project.
Het kan en gaat nog knap lastig voor hem genoeg worden. Dus fouten maken ??? Jaaaah echt wel die gaat hij nog wel maken hoor. Erg ?? Nee hoor er zijn mensen op het forum die er misschien ook nog wat van kunnen opsteken. Bonsai kweken is niet altijd pracht en weelde ... ook verliezen en fouten horen hier bij.