bladgroen schreef :
Is dat die slufter waar ze in .. 2005? de duinrij van hebben doorgestoken?
Nee hoor dit zijn de duinen tussen Den Haag en Kijkduin, die natte pan was er altijd al maar helemaal dichtgegroeid en overwoekerd. Vorig jaar hebben ze alle ondergroei en alle bomen die niet in de duinen thuis horen gerooid. Alleen de eiken en de meidoorns zijn blijven staan.
De Acers zijn voor een groot deel gerooid omdat die veel water gebruiken en vrijwel alle rimpelrozen zijn verwijderd.
Ik weet niet goed wat hij met de slufter bedoeld, bedoel je soms de zandmoter bij kijkduin. ?
Maar nee die is ook van later datum.
Je moet maar even over mij en het paard heen kijken maar dan kan je zien wat ik bedoel met alles gerooid.
We gingen vorig jaar iedere week kijken hoe ver ze waren gevorderd.
Een dergelijk iets is er de afgelopen paar jaar ook bij mij in de buurt gebeurd maar dan bij de heidevelden en de vennen.
Alle bomen en struiken die er door de jaren heen waren gegroeid en er eigenlijk niet thuishoorden zijn verwijderd.
Vele protesten van natuurliefhebbers en wandelaars natuurlijk maar er volgde toch een rigoreuze aanpak met als gevolg een bijna kale vlakte op wat soitair levende eiken, beuken en groepsgewijs groeiende sparren en dennen na.
Nou is er weer hergroei van de heide en de oorspronkelijke begroeing en zijn paden en oude wegen (karresporen) die ooit leidden naar de stad Groningen weer zichtbaar.
Al met al een ingewikkelde operatie maar de heren hadden vanaf hun bureau toch een vooruitziende blik, het ziet er weer uit zoals het vroeger ooit was zonder dat het oorspronkelijke landschap is aangetast!