Onderwerp:

Ulmus Procera 12 jaren 4 maanden geleden #11798

• AlexW
  • AlexW's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 188
vandaag eens naar Ginkgo bonsai center geweest.. na enkele uren rondlopen en bewonderen heb ik daar devolgende op de kop getikt..

hoogte: zo'n 50cm denk ik..

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

zelf vond ik hem wel iets hebben en zit zeker iets leuk in... en wou niet te veel geld uitgeven..
wou oorspronkelijk een Deshojo kopen maar die waren net iets boven mijn budget..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by AlexW.

Ulmus Procera 12 jaren 4 maanden geleden #11807

• dea
  • dea's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 901
Mooi boompje, jammer van de vrij rechte stam die die heel taps loopt, maar voor een kleine prijs is het zeker een boom met enige potentie !
Veel plezier met de verzorging en styling.

Ulmus Procera 12 jaren 4 maanden geleden #11810

• AlexW
ik vond het een kleine prijs.. 50€..
mijn vrouw vindt dit enorm duur voor een boompje..

vogende keer gaat ze mee.. dan kan ze eens kijken wat er in Danny Use's "tuin" staat.. :p
man man.. wat een parels staan daar! echt wel leerrijk om deze eens in het echt te zien..

voor geinteresseerden.. er stonden ongevormde juniperussen met een stam van zo'n 5 - 10 cm in promo voor zo'n 50€..

Laast bewerkt: Post by AlexW.

Ulmus Procera 12 jaren 4 maanden geleden #11841

• AlexW
aangezien deze reeds voorgevormd is.. wat is de beste manier im de onderste takken dikker te laten worden? de groei die hierop zit ongeremd laten verdergroeien, of juist meer snoeien zodat er meer vertakkingen opkomen en dus ook meer sapstroom nodig is?

Ulmus Procera 12 jaren 4 maanden geleden #11843

• RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 147

wat is de beste manier im de onderste takken dikker te laten worden?

Voor zover ik weet ongeremd laten uitgroeien tot de gewenste dikte is bereikt en dan terugsnoeien.

Ulmus Procera 12 jaren 4 maanden geleden #11844

• AlexW
ik zal ze dan eerst toch nog wat naar beneden moeten trekken, want het stoort wel dat deze takken zo naar boven gericht staan..

hij is dan wel mooi in vorm algemeen, maar er is nog heel wat werk aan om hem ook in "winterstand" mooi te krijgen..
heel wat wir-war takken enzo..
zal dus heel wat vorming mogen krijgen, te beginnen met de positionering van de hoofdtakken..

de rest zal ik voorlopig zo maar laten en dan komende lente wat meer snoeien zodat er hopelijk een hoop nieuwe vertakkingen gaan ontwikkelen en het geheel luchtiger en gestructureerder zal gaan uitzien..

de algemene vorm van de kruin ga ik dus laten zoals ie is..
misschien het geheel iets kantellen zodat die luchtwortels ook iets dieper komen te zitten, maar dat zal ik ook komende lente bekijken.. anders gaan die luchtwortels er gewoon af en kijk ik wat er onder de grond zit, of ik daar een nieuwe oppervlakte wortel kan van maken..
die dunste, bovenste luchtwortel heb ik er reeds afgehaald..

tenzij ik beslis om het risico te nemen om deze volgend jaar marcotteer net boven de luchtwortels, aangezien er nu enkele gevlochten wortels aan de oppervlakt liggen..

Ulmus Procera 12 jaren 4 maanden geleden #11856

• alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 84
yep en voor 50 @ kan je niet bestolen worden.

Ulmus Procera 12 jaren 4 maanden geleden #11878

• AlexW
heeft er iemand ervaringen met deze soort?
is deze van verzorging en eigenschappen hetzelfde dan andere iepen, zoals goed uitlopen, zelfs op ouder hout, na zware snoei, snel groeien, etc,.. ?

ik heb over deze soort maar bitter weinig info gevonden op het net, behalve dan dat ie een zwaar wortelgestel heeft en heel veel drinkt en een redelijk sterke soort is die jammer genoeg door de iepenziekte ze goed als uitgestorven is in het wild..

ik heb deze vandaag even onder handen genomen aangezien er, ondanks de algemene vorm van de kruin, toch wel wat zaken waren die niet echt goed waren..
zo waren er toch wel wat takken die naar binnen groeiden en waren er zelfs enkele takken die bv ergens links van de stam halfwege de kruin begonnen en dan helemaal naar rechts liepen, dwars door de kruin..
die takken heb ik reeds weggehaald en het geheel is nu iets luchtiger..
ook heb ik de onderste 2 takken iets naar beneden gespannen, aangezien die redelijk omhoog liepen vanaf de stam, terwijl de takken hoger op de boom mooier horizontaal liggen..

het zal nog heel wat jaren duren eer de wir-war eruit is en de boom een mooie "winter" structuur zal hebben..

er staan precies heel wat knoppen op de takken, dus hopelijk lopen deze goed uit later en kan ik een mooie tak structuur opbouwen..

verder ga ik er tot de lente niets meer aan doen, en dan als de boom begint uit te lopen volgend jaar, eens verder snoeien, bedraden, verpotten en wortels onder handen nemen..

verder heb ik vandaag wel nog iets gemerkt dat hopelijk geen verdere gevolgen heeft:
nadat het nest zwerfkittens mijn potentilla reeds eens aangevallen had, hebben ze vrijdag nacht ook deze te grazen gehad..
de boom stond op mijn tuintafel, en zaterdag ochtend hing hij ondersteboven tussen 2 stoelen, gelukkig zonder gebroken takken of wortelbeschadiging
wel heb ik vandaag pas gezien dat 1 van de kittens zijn nagels in de stam heeft gezet op 4 plaatsen en de bast is licht beschadigd.. dit was mij eerder nog niet opgevallen, tot ik vandaag dus de boom begon op te schonen.. gelukkig is het aan de achterkant van de boom..

ik ga dringend die 4 monstertjes eens moeten vangen en ergens bij een boer afzetten..

Ulmus Procera 12 jaren 4 maanden geleden #11958

• AlexW

De volgende gebruiker (s) zei dank u: YouriVanPinxteren

Ulmus Procera 11 jaren 8 maanden geleden #18060

• AlexW
update

takken allemaal wat bedraad..

• Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts