Goedemiddag bonsai vrienden,
Vorrige week heb ik een alnus glutinosa (Common alder; els) uit de grond gehaald. De boom stond in de tuin van mijn ouders en moest worden verwijderd voor de aanleg van een terras en ik vond het zonde om hem in de shredder te stoppen;).
Ik ben van plan om de boom het komende jaar in de huidige pot te laten zitten, zodat de boom kan herstellen. Ook laat ik de tweede tak doorgroeien (groeipunten niet snoeien) zodat deze kan aandikken. Volgend jaar moet dan de basis gelegd worden voor de vorm van de boom. Ik ben er alleen nog niet helemaal uit hoe ik dit het beste kan doen. Er zijn in mijn ogen een aantal opties:
1) voorkant zoals op foto 1, de stam schuin afzagen op hoogte van de derde tak. Vervolgens deze tak gebruiken als nieuwe leider. (al vraag ik me dan af of de boom niet een onnatuurlijk uiterlijk krijgt)
2) voorkant zoals op foto 1, de stam afzagen op hoogte van de vierde tak (tweede tak op links)
3) voorkant zoals op foto 2, tak 1 verwijderen en tak 3 naar links afbuigen. Stam afzagen net boven tak 4
Mijn voorkeur gaat uit naar optie 3, omdat de ‘’taper’’ van de stam dan beter uitkomt. Maar ik ben uiteraard ook benieuwd wat jullie met deze boom zouden doen, of dat jullie wellicht nog andere opties zien. Ik hoor het graag.
Verder vroeg ik mij af of hier iemand ervaring heeft met een Alnus als bonsai. Op het internet is vrij weinig over dit soort te vinden mbt bonsai.
Vriendelijke groeten, Bas