Co79 schreef : Snoeien doe ik wellicht wanneer de nieuwe knoppen volgend jaar komen. Deze neem ik weg incl de dieven van dat jaar, misschien zelfs de dieven die ik nu laat staan. Ik offer dus ahw de bloemen op ten behoeve van backbudding om een voller bladerdek te krijgen.
Mooie bomen Co voor een goede prijs.
Aangaande je azalea:
hij zal deze maand (waarschijnlijk) reeds de bloemknoppen voor volgend jaar aanmaken. Dat gebeurd meestal in augustus/september. Dus wil je hem volgend jaar niet laten bloeien en energie besparen, dan moet je deze/volgende maand al de nieuwe bloemknoppen verwijderen.
Backbudding bij een azalea gebeurd echter meer en beter, door hem (na de bloei) flink (echt extreem !!) terug te snoeien. Dan schiet hij overal weer uit, ook op oud hout etc. (check Knoep zn posts en foto's van het snoeien of bekijk wat azalea snoei filmpjes op youtube/internet om te zien hoe extreem je kunt snoeien)
Houdt er bij een azalea rekening mee, dat dezen (in tegenstelling tot de meeste andere bomen) basaal dominant zijn. Dit houdt in, dat de meeste en sterkste groei juist onderin zit en niet in de top.
Dus snoei meer onderin dan bovenin.