BenBonsai66 schreef : Zit dan te denken aan een chinese jeneverbes 'Itoigawa' alleen valt deze kwa bewateren wel in dezelfde cat als de Japanse pinus pentaphylla?
Voor de rest wel een makkelijkere soort wat ik zo lees.
Aan een itoigawa ga je veel meer plezier beleven.
Petaphylla is inderdaad een heel mooie soort, maar ze doen het slecht bij ons. Ik heb er 2 gehad.
Eén heb ik jaren proberen te trainen en te laten backbudden maar dat ging enorm moeilijk. Ik heb hem toen een keer heel zwaar gesnoeid met als resultaat dat ik wel veel achterliggende knoppen kreeg, maar die zijn niet verder uitgelopen en de boom is gestorven.
De andere had ik gekregen van iemand en daar ben ik voorzichtig mee blijven werken, maar geen of weinig resultaat. Uiteindelijk ook gestorven zonder een specifieke reden. Die soort doet het gewoon niet goed in Noord-Europa. Ik koop ze niet meer, er is genoeg keuze in materiaal dat het wel goed doet bij ons.
Ik geef de voorkeur aan Europese soorten wat dennen betreft. Voor de juniperus soorten is er geen probleem, "Chinensis, Itoigawa" heel goeie soorten.
Dat is mijn ondervinding hè, als er anderen zijn die wel veel backbudding verkrijgen en geen problemen hebben met deze soort, dan hoor ik het graag.
Dan kan ik weer iets bijleren.
Groeten Luc.