Ik heb eergisteren een overhaaste actie ondernomen met dit boompje. Ik hoop dat ik hem niet vermoord heb
Ik was de worteltjes aan het bekijken om te bepalen waar ik ze zou marcotteren. Mijn vrouw zat ernaast en zei: allee, ik vind die wortels juist wel iets hebben. Hierdoor nam het idee van de root over rock weer de bovenhand. Ik vond het gelijk jammer dat ik niet in het voorjaar verpot had. Nu kreeg ik het idee om de kluit los te knippen en langs onder, door de afwateringsgaten omhoog te duwen, zodat de aarde gelijk kwam met de bovenkant van de pot. Dan zou ik rustig kunnen proberen om er een gepaste steen tussen te wrikken.
Dat omhoog duwen ging goed. Dan moest ik enkel nog een manier vinden om het omhoog te houden.
Ik was zo wat dingen aan het proberen en op een gegeven moment viel de kluit uit elkaar. Het verbaasde me hoe weinig wortels er in de kluit zaten. Is dat eigen aan de soort? Of zou de slechte grond hier mee te maken hebben.
Er waren ook meerdere hoofdwortels waar eigenlijk geen haarwortels aan zaten. Een marcot zou hier dus waarschijnlijk ook niet gelukt zijn denk ik.
Ik heb hem maar snel in een potje gestoken met een sauna-steen. Niet ideaal passend, maar als hij het overleeft, kan ik er bij een latere verpotting een beter passende steen tussen steken.
Ik hebbhem in een mengsel van acadama, kiryu en wat van de oude grond gezet.
Een van de hoofdwortels had hoger gelegen haarworteltjes. Ik heb het boompje schuin gezet om deze in het substraat te steken zonder heel het boompje terug diep te moeten plaatsen. Misschien kan ik later dat rechter zijtakken wel als nieuwe top gebruiken. Maar eerst maar eens zien of hij het overleeft.
Ik wacht af met een bang hartje...
Ik heb er een doorschijnende plastic zak over gedaan, die dienst doet als vochtige serre. Na 2 dagen warm weer, hangen zijn blaadjes nog niet slap. Dit lijkt me toch een goed teken.
Wat was dat nu weer met bonsai en geduld?