Ik heb gisteren deze liguster nog eens onder handen genomen en verpot.
Aan de wortels te zien, was dit nodig:
Oorspronkelijk was ik van plan hem hoger te potten.
Maar juist onder het niveau van het substraat waren overal rondom mooi gespreide wortels ontstaan.
In de vorige posten kan je zien dat er na de vorige verpotting stroken van de stam waren afgestorven. De nieuwe wortels stonden allemaal in verbinding met de levende stroken, dus het leek me logisch om deze zeker te behouden.
Ik heb er dan ook voor gekozen om de nebari op die hoogte verder te laten evolueren en het stuk er onder voor een deel weg te zagen.
Ik vond de dubbele S-vorm nog steeds te hoog en te onnatuurlijk. Mijn oorspronkelijke plan, de boom verder uitbouwen met de tak op de buitenbocht, ging echter niet meer aangezien deze was afgestorven.
Ik heb eerst bekeken wat ik de mooiste voorkant vond. In combinatie met het dode hout vond ik dit de mooiste voorkant (in het echt mooier dan op de foto).
Aan die lage 'zijtak' zijn ook wortels ontstaan, dus deze heb ik laten staan om samen met de hoofdstam een tweestam te vormen.
De stam heb ik afgezaagd boven die gevorkte tak.
Ik verwacht niet dat deze wond gaat dichtgroeien, aangezien er een dode strook op uitkomt, maar dit kan ik er later mooi op laten aansluiten.
Ik heb later ook nog de mogelijkheid om hem nóg een kopje kleiner te maken tot et boven een van die twee dunne takjes vooraan.
Ik heb hem nog wat dieper ingepland om de nebari verder te ontwikkelen. Het komt dus nu helemaal niet mooi over.
Nu nog even bekijken hoe ik die zijstam en de top verder ga snoeien en ontwikkelen.
Tips zijn uiteraard welkom.