Als de nacht temperatuur niet meer onder de 15graden valt, vanaf dat punt blijft deze buiten staan. De weken voor ijsheiligen begint het afhardingsprocess, met elke dag even iets langer naar buiten in de zon. Vorig jaar was b.v. pas de eerste week in juni dat ze buiten konden blijven, was ervoor nog te koud. Jaar ervoor had ik ze eind april al buiten staan. Dus ik zeg ijsheiligen, maar kan een paar weken verschillen.
De 15graden grens zorgt er voor dat de plant blijft groeien. Al zet je de plant eerder naar buiten met b.v. 10graden, zal de groei stagneren of stilstand, en pas beginnen te groeien als de nacht tempratuur ook goed is. Binnen kweek ik ze dus voor. Vooral omdat het seizoen in nederland heel kort is. Al al helemaal zonder kas.
Ik zaai pepers/paprika's altijd rond 1feb. Deze zijn nu zo'n 10cm hoog.
Aan het eind van het seizoen maakt de temperatuur in de nacht niet zo veel meer uit. Met 7a10 graden komt peper bonsai naar binnen. Dat is ergens in september. Andere peppers blijven zolang mogelijk om de vruchten te laten afrijpen. Pas met een extreem koude nacht rond het vriespunt, dan pas zal je echte schade aan de plant zien. De volgende dag hangt dan b.v. al het blad er slap bij. Vruchten kan je dan nog wel plukken/eten, maar de plant is dan wel zo goed als afgeschreven.