Mijn els, die dus geenbels is, maar een Amerikaanse vogelkers, staat ondertussen vol in blad:
Ergens zou ik denken dat het beste voor de boom is hem dit seizoen ongemoeid te laten groeien en enkel water en mest geven. Maar ik twijfel nog steeds aan 2 zaken en of ik deze best zou verwijderen met het oog op de vorm:
1) die takjes die aan de wortelvoet zijn ontstaan. Kan ik deze best laten staan om voor diktegroei bij de basis te zorgen? Of gaan deze juist voor lelijke verdikkingen boven de wortels zorgen en verwijder ik ze best?
2) Die 2 'dikke' takken. Hoe langer ik deze laat staan, hoe groter de snoeiwonden gaan worden. Er zitten al nieuwe scheuten klaar die het kunnen overnemen bij verwijderen.
Wat me opvalt is dat mijn bovenste takje, de nieuwe leader, het zwakst groeit. Omwille van apicale dominantie is dit eigenlijk niet logisch. Maar ik heb ooit eens ergens gelezen dat als een tak lager begint, maar wel hoger komt dan één tak die hoger begint, deze lagere tak harder gaat groeien. Maw als ik de hoger komende takken verwijder zodat de leader het hoogste komt, zou deze sterker gaan groeien. Klopt dat?