Marco buijsman schreef : Sowieso is het niet verstandig om bij het verpotten van een Den al het mengsel te verwijderen, maar dien je terughoudend te werk te gaan. Een Den kun je met goed verpotten na het volgroeid zijn van de kaarsen en voor de actieve wortelgroei. Op dit moment is de boom dus in een soort rustfase. Dit is gemiddeld tussen half juli en eerste helft augustus.
Dat betekend dus in dit geval bij deze boom dat het bijna kan ? want de kaarsen zijn inmiddels veranderd in nieuwe naalden
@leatherback mee eens dat erg veel verschil in klimaat zit al is het hier de laatste tijd best warm voor de tijd van het jaar
ik heb zelf ook wel wat research gedaan
Kwa ervaring binnen europa heb ik hans vermeer zijn mening ook gelezen die zegt juist in het voorjaar verpotten omdat die het verlies van een boom aan de zomer verpotting verwijt
Anderen zeggen tussen nu en augustus
Sommige zeggen na de langste dag
Zoveel meningen en ervaringen en ik moet het zelf nog ondervinden
Ervan uitgaande dat vance zijn advies baseert op hoever de kaarsen ontwikkeld zijn bij de boom ga ik hem toch echt binnen nu en twee weken verpotten
Ik heb in februari twee mugos gebareroot uit de grond vandaan en eentje doet het super en de andere blijft wat achter
Maar om nou te zeggen dat februari de verpot tijd is