Bedankt voor de feedback.
@ Dea
1. Ik heb inderdaad op youtube etc. gezien dat raffia vaak gebruikt wordt bij dikkere takken. Maar omdat dit de eerste keer is dat ik een tak buig (zonder het doel 'm te breken) heb ik besloten het zekere voor het onzekere te nemen.
2. Dank voor je tip over het weken van de raffia; dat wist ik niet. Ik kan me voorstellen dat het dan makkelijker gaat.
3. De schilferende bast had ik inderdaad eerst moeten verwijderen. Maar wat had ik met al het jonge groen moeten doen? Ik heb het nu laten zitten omdat ik het wil gebruiken om de boom voller te krijgen.
4. Ik heb deze dikte (4 mm) gebruikt omdat ik op een site had gelezen (volgens mij deze) dat een draad 1/3 van de dikte van de stam of tak moet zijn. Aangezien het stammetje ongeveer een cm dik is, dacht ik genoeg te hebben aan deze draaddikte.
@ Wouterg
Dank je, ik vond het voor een eerste keer ook wel een redelijk resultaat.
De top is niet past niet in het toekomstbeeld. De tak is te lang en het loof zit te hoog. Ik heb me eerst op het stamverloop gericht, met de gedachte dat de top makkelijker op te bouwen is.
Ik weet alleen niet hoe. Moet ik deze tak in z'n geheel verwijderen en van een van de scheuten gebruiken of moet ik een deel van de top laten staan en hier nieuwe groei op stimuleren?