Dag Joost,
Ik heb ooit twee van die 'Goldcrests' aangeschaft bij Intratuin. Ik heb ze een jaar of twee in mijn slaapkamer gehad, maar daar begonnen ze te kwijnen en uit te drogen ondanks regelmatig begieten.
Ik heb de twee boompjes (elk ongeveer 70 cm hoog) toen apart in een zeer ruime pot gezet met nieuwe aarde en een flinke laag potscherven en kleikorrels onderin, voor een goede afwatering. Beide boompjes verhuisde ik vervolgens naar buiten, naar mijn balkon op het noorden.
Daar hebben ze het drie jaar uitgehouden, in welke tijd ze enorm zijn gegroeid tot een hoogte van zeker anderhalve meter.
Toen kwam de winter van 2010. Met een periode van strenge vorst, sneeuw en een aantal dagen met een venijnige noordoosten wind.
Dat heeft mijn tweeling helaas niet overleefd.
Ik wil maar zeggen: je kunt ze gewoon buiten zetten, maar bescherm ze in de winter.
Ik had zo'n theorie van: 'niks beschermen, daar worden die boompjes hard van en dan zullen ze alle komende winters overleven.'
Maar ik moet hierbij aantekenen dat ik nog steeds niet zeker weet of die cipressen zijn overleden door de kou, of door het feit dat de pot waarin ze stonden te klein was geworden, of dat de potaarde wellicht verzuurd was geraakt of zoiets. Ik heb ze die winter niet of nauwelijks water gegeven (vanwege bevriezingsgevaar), dus het zou ook nog kunnen dat ze gewoon zijn verdroogd...