Poeh.. Commentaar op je bomen.. Dan ga ik maar meteen aangeven: Ik heb geen bomen die op een veel beter nivo zitten (Maar ik ben wel nadrukkelijk bezig om mijn bomen naar een nivo hoger te trekken, door vooral veel af te kijken bij mensen die dat nivo wel hebben). Ik ga proberen algemeen input te geven, vooral gericht op jouw opmerking dat je vind dat je niet weet hoe je bomen op het volgende nivo trekt.
Bij het bekijken van een plant, duik ik echt in de kroon, en probeer me voor te stellen: "Als dit een boom van 15 meter hoog was, zou die tak dan meer of minder detail, meer of minder loof, scherpere of flauwere bochten hebben?". Dan kom ik al snel op punten waar bij mijn bomen de groei te grof, een afgebroken tak te zwaar en een taksegment te lang is.
Wat mij opvalt is dat bij jouw de bomen allemaal een vrij losse kroon lijken te hebben. Elke tak lijkt redelijk ongelimiteerd te groeien. Ik zou werken aan het veel korter maken van het loof.
Bij de jeneverbes-achtigen bv heb jij vrij ronde, grote plukken loof. Terwijl je eigenlijk vooral horizontale lagen wilt hebben, waar loof elkaar nauwelijks bedekt. Dit bereikt je door uitdunningssnoei & onderhoudssnoei gecombineerd met elk jaar/twee jaar de looftoefjes op hun plek te zetten met draad. De eerste jeneverbes is een geweldige plant, en kan je volgens mij echt een leuke boom van maken, als je je loof onder controle krijgt. Hierbij is het wel belangrijk om te weten of je tuja, juniper, chameacyparis hebt staan. Ze reageren behoorlijk verschillend op snoei.
Bij de acer gebeurt hetzelfde lijkt het. Die zou ik vrij sterk terug snoeien (Sommige takken misschien wel 1/3 van de lengte er af) en dan werken naar vertakken op minimaal een keer per cm taklengte. Dan krijg je een veel grotere hoeveelheid groeipunten, waardoor de groei fijner & de bladeren kleiner worden. Verder zitten er een aantal vrij lange rechte takken in. Die zou ik helemaal opnieuw uitgroeien (Auw!). Maar qua algemeen beeld vind ik hem wel mooi.
Tenslotte: Mijn hoofdtip zou zijn: Neem je bomen mee naar een vereniging. Ben je lid van een club? Zo niet: Wordt lid. Zoek het lid met de beste bomen, en vraag of die komend jaar elke 2 weken met jou een boom van jou wil bekijken/bedraden/snoeien. Er zijn een paar handigheidjes om het volgende nivo te bereiken die iemand je gewoon even moet laten zien, en daarna moet je daarmee doorgaan en een jaar of 3 vol houden..