Orlando schreef : Ik had dat probleem in mei. Mijn schoonmoeder verzorgde mijn bonsai en dat ging altijd goed tot dat zij op een rotonde van haar fiets werd gereden en iemand anders het moest overnemen. Er is niets dood gegaan maar wel loof/takken afgestorven. ik ga dan ook maar investeren in een irrigatiesysteem. Bij Deshima Bonsai kun je je bomen neerzetten voor €5 per boom per week.
sterkte
een irrigatiesysteem gebruik ik ook regelmatig voor zo'n dagen, maar heb wel al eens een paar bomen (niet echt waardevolle, gelukkig) verloren door een faling van het systeem. Dus regelmatige controle van het systeem is ook wel aan te bevelen. Of je maakt gebruik van een "dubbel" systeem. Ik gebruik irrigatie en een verneveling van 2 verschillende systemen als ik 1 a 2 warme dagen weg ben. Kost wat tijd om het naar behoefte in te stellen en het duurste systeem kan eens falen maar ik ben blij dat zulke systemen bestaan. Het falen was eerlijk gezegd ook wat mijn fout...
Gardena heeft nu ook een systeem die je met je smartphone kan bedienen
Als je ergens op een terras een drankje besteld kun je zeggen: "geef mijn bomen ook maar iets te drinken"
Kostprijs ga ik wel niets over zeggen
Maar als dit kan voorkomen dat je waardevolle bomen verliest is het wel vlug terug gewonnen...