Vanwaar die paniek, is echt niet nodig hoor. Zo te zien doet de boom het nog prima. Persoonlijk zou ik er dit jaar zeker niets meer aan doen want dat zal de boom eerder schade toebrengen dan dat het er beter op wordt. Zeer zeker de boom nu niet in een grotere pot overzetten en de bodem en zijkanten opvullen met een poreuzer substraat, dat zal de oude kluit doen laten uitdrogen met alle gevolgen van dien. Met een goede verzorging zal deze boom het zeker redden tot de volgende verpotronde. De boom nu regelmatig een dompelbad geven en goed controleren of de kluit genoeg water heeft opgenomen. Dit is goed te voelen door het verschil in gewicht van voor en na het dompelbad. De satéprikker methode is hier ook zeer bruikbaar voor. Voor de rest de kluit licht vochtig houden en eventueel heel licht bemesten met uitsluitend een onderhoudende vloeibare organische mest.
Verder vindt ik het toch wel een beetje kort door de bocht om hier alleen de kweker de schuld van te geven, zelf goed opletten wat je koopt kan naar mijn mening echt geen kwaad hoor. Persoonlijk heb ik geen ervaring met deze kweker maar heb wel verschillende bomen gezien die bij hem wegkwamen en daar was niets op aan te merken.