Tom Haest schreef : Er kan inderdaad veel en ik vind het leuk dat je daarmee bezig bent, maar als je wegbent voor enige dagen zal het wel geen kwaad kunnen als er eens iemand komt kijken.
Je zal sowieso iemand nodig hebben die komt als er iets niet meer werkt.
Beter iemand die je ermee moet lastigvallen dan dode bomen.
ik vertrouw wel soms meer "0'en en 1'en" dan personen
een systeem kan falen, iemand die te hulp springt en weinig van je planten weet,... kan ook falen. Een systeem is zo stabiel als je hem zelf kan ontwerpen.
Binnen 2 jaar ga ik normaal naar japan en dacht ok ik moet een 99% te vertrouwen systeem hebben tegen dan. Maar dan is de kostprijs 80 euro om 4 bomen te kunnen monitoren. Daarbij kwamen dan ook nog de netwerkverbindingen kijken (die kan ook falen) En om een intelligent systeem te ontwikkelen die zelf zijn fouten ziet kom je wss aan een 100 euro voor 4 bomen (niet uitgerekend).
Om een lang verhaal kort te maken: Als ik het echt goed wil doen (back-up systeem, etc) kruipen er 2000 werkuren in en 1000 euro kosten... Ik denk dit beiden te delen door 5 en toch wat hulp in te schakelen van een persoon
als ik naar japan zou gaan.
Trouwens ik ga niet naar japan bonsai gerelateerd en het komt nu pas in mij op dat ik daar wat "bonsaitijd" zal moeten proberen vrij te maken