Beste Paul,
Ja wat moet ik zeggen, je bent kennelijk al heel wat verder dan ik dacht.
En dit is inderdaad de goeie weg die je bewandeld.
Anderzijds wil je nu bedraden en knippen oefenen op binnen bonsai en dat
heeft minder zin denk ik.
Als je dat echt nu wil doen(en dat is inderdaad zeer zinvol)kan je beter een pre-bonsai kopen.
Een goeie pre-bonsai is een boom, waar de stam, wortelaanzet(nerabi) en de eerste
takken aanzet al voor jou gedaan zijn.
Deze hoeven niet zo heel duur te zijn.(50,100,150€ zijn zowat de prijzen)
Pre bonsai bomen zoals veldesdoorn, Azalea, eik, zelkova enz... zijn verkrijgbaar in pre bonsai kwekerijen.
Wat betreft de zelkova op de foto. Het eerste wat je moet doen is de grond bovenaan wat wegkrabben en weg borstelen
tot de volledige wortelaanzet(nerabi) bloot komen te liggen. Doe dit voorzichtig om geen wortels te beschadigen!
Neem een foto en het uitzicht van de blote oppervlakte wortels zal bepalen of de boom bonsai rijp is.
Is dat niet het geval kan je toevlucht nemen in meer gevorderde technieken zoals wortels enten, maar dat is een ander verhaal...
Dan bekijken we de stam, persoonlijk vind ik hem al wat dik voor Zelkova, maar dat is moeilijk te zeggen op deze foto.
Zelkova wordt veelal gevormd in een borstelstijl(broomstyle). Dat wil zeggen dat ge de stam op een bepaalde hoogte zult
moeten aftoppen. Best is de boom daarna in een trainingskist te zetten en niet meer in volle grond. Dat werkt gemakkelijker!
Een trainingskist is een lage en brede kist of pot, maar wat groter dan een bonsaipot.
Daarna is het wachten op de lente en hopen dat hij goed uitschiet waar de aftopping gebeurt is. Het eerste jaar is een kwestie
van de boom de goeie omstandigheden te geven om volop te laten takken aanmaken. Bemesting, watergift en standplaats zijn dan belangrijk.
Aan de foto van de Zelkova te zien denk ik dat ge bij de veldgroei van deze Zelkova niet 2x per jaar gesnoeid hebt?
Ik hoop dat ge wel één maal per jaar ondergraven hebt, want anders zou de wortelaanzet kunnen tegenvallen?
Voor de Zelkova is het niet belangrijk, maar voor andere soorten is het belangrijk dat als ge de veld opkweek begint met een jonge plant, dat ge het jonge stammetje wat beweging geeft. Dus wat bochten maakt in de onderstam met wat losse bonsai draad.
Hopelijk helpt dit. Stuur maar eens een foto van de nerabi en de stam van korter bij.
Mvrg
Jacques