Matje schreef :
wouterg schreef : (Alweer off-topic)
Mooie tuin heb je! Zou je misschien nog een overzichts foto willen posten van je tuin+bonsai?
Succes verder
Ik zal komende week een topic starten in het bonsai cafe.
Onze tuin is vrij groot en ben ik al 7 jaar aan bezig en ik verwacht er nog zeker 7 nodig te hebben.
Maar we zijn al een heel eind
Vanuit een ander topic dus het verzoek en daarom hierbij een indruk van onze tuin.
Allereerst heb ik even de schaamte voor de rotzooi aan de kant gezet. Ik ben op het moment met veel dingen tegelijk bezig waaronder de aanleg van de tuin.
Dit huis hebben wij eind 2007 gekocht. De tuin is achter het huis ongeveer 70m lang en ongveer 10 meter breed. Het eerste deel (ong 20-25 meter) is nog veel zoals het was toen we het kochten, aan de linkerzijde ligt de eerste van 2 moestuinen, daarcahter een stukje gras, rechts 2 tuinhuisjes met ertussen een afdak, nog zoals we het kochten, maar dan wel iets rommeliger
Het staat in de planning om de huisjes te slopen, maar dat staat het inmiddels al 7 jaar, dus wanneer dat gaat gebeuren....... geen idee.
Op het einde van dit eerste stuk begint het tweede stuk met een terras, 17m³ koivijver, 4m³ plantenfilter en 1500 liter meerkamerfilter systeem. Rechts het tweede moestuintje, links een border met verschillende vaste planten. Dan volgt er links langs de plantenvijver een pad naar achter naar het laatste deel, ongeveer 30 meter. Hier is het zes jaar lang wildgroei geweest van onkruid. Afgelopen jaar ben ik begonnen met de aanleg hiervan.
Nu foto's van voor naar achteren met per foto wat meer info.
Foto 1:
Op deze foto zie wat ik zie als ik door de achterraam naar buiten kijk. Rechts een hoekje waar ik mijn meest gevoelige bonsai projectjes bewaar. Deze boompjes zijn nog niet eens de naam boom waardig, maar wie weet in de toekomst.....
Deze hoek is zo goed als vrij van wind, regen komt hier ook niet veel en de zon alleen laatst op de middag een uurtje of twee.
Het tuinhuisje staat dus in de planning om te slopen, met als belangrijkste reden dat deze het zicht in de tuin volledig blokkeert.
Foto 2:
Dit is de linkerzijde van het eerste deel. Rechts zie je de twee tuinhuisje met ertussen het afdak. Links zie je het eerste van twee moestuintjes.
Dit deel zal in de toekomst volledig leeg gemaakt worden en opnieuw ingericht. Uitvoerings datum: onbekend.
Foto 3:
Genomen van voor het afdakje naar de voorzijde toe. Hier zie je het moestuintje beter in beeld, met een wilg die ik 3 jaar geleden als paastak gestekt heb. Op foto's verderop in de tuin zie je er meer.
Vooraan liggen betonblokken en klinkers, nog nodig voor de verdere aanleg van de tuin.
Foto 4:
Deze foto is genomen vanaf het opstapje aan het eind van deel 1 van de tuin.
Dit opstapje is gemaakt omdat de grond gegraven uit vijver en filterput hier verdeelt is.
Rechts zie je het tweede moestuintje, daarachter de filterput van de vijver. Recht voorruit 36m² terras voor onze vijver. Aan de linkerzijdeligt een border met enkele vaste planten.