Nou oke, in Amsterdam op de markt wel eens bonsai gezien. De binnenbonsai uiteraard.
Toen ik nog in Utrecht woonde had ik al e.e.a. over bonsai gelezen en gezien en dus was het tijd om mijn eerst bonsai aan te schaffen. Dit vond ik in een tuincentrum in Hengelo terwijl ik aan het herstellen was van de operatie aan mijn blinde darm.
Een best mooie Serrissa Foetida...
Zoals de meesten onder ons gelijk bezig gegaan met snoeien en verpotten. Mos eroverheen... Dat ging eigenlijk wel goed. Alleen was ik niet helemaal tevreden. Dus nog een keer verpot. En snoeien als een gek!
Ondertussen een ulmus erbij gekocht en een carmona. Heerlijk. Het virus kwam keihard aan!
Toen stond er in de krant dat er een bonsaitentoonstelling zou zijn in de buurt. Ik natuurlijk daarheen en ik kwam in gesprek met de mensen die daar met hun bomen bezig waren. Met wat koopwaar onder de arm (een paar dunne sprietjes waarvan ik nooooooit bonsai zou kunnen maken, snap ik nu) ging ik voldaan weer naar huis. Er bleek een vereniging in de buurt te zijn.
Ik dus met mijn serrissa, wat nagelschaartjes en wat groen binddraad in een kartonnen doos op de fiets van Hengelo naar Oldenzaal. (Ik was inmiddels verhuist....)
Daar heb ik zo veel geleerd! Mijn eerst volgende boom was een pseudolarix van Lodder Bonsai. Daarop wilde ik dood hout maken. In de vorm van een kurketrekker. Ik dus aan het werk met een scherp mesje en na een week bleek dat ik mijn nieuwe aanwinst had vermoord...
Tijdens mijn scheiding zijn bijna al mijn projecten, mooi of niet, dood gegaan. Een paar honderd euro en uren tijd en concentratie.
Gelukkig heb ik inmiddels weer een hele mooie collectie. Niets is al af, maar elk jaar wordt het weer mooier.
Ik besef dat bonsai voor mij eerst een verzamelwoede heeft veroorzaakt. Tegenwoordig geniet ik er vooral van als de bomen gezond zijn. Kwaliteit gaat boven kwantiteit.
Dat bonsai in de commerciele sector zijn intrede heeft gedaan vind ik persoonlijk jammer. Mensen krijgen er vaak een verkeerd beeld van. De esthetiek ontbreekt vaak. Wabi Sabi, cultuur, rust, gedult, zorg, etc. etc. etc. Het is iets wat niet klaar is op het moment dat jij het wilt.
De reis is net zo belangrijk als de bestemming. En misschien komen we nooit aan.