Zoals beloofd in mijn vorige topic in de reeks van bonsai automatisering (zie
www.bonsaiempire.nl/forum/bewateren-en-b...isering-deel-1#89021
), wil ik graag mijn eigen ontwikkeld irrigatiesysteem laten zien.
Maar vooraf wil ik jullie vragen om een 'open mind' te hebben. Discussie's zijn welkom en goed, maar sta a.ub. wel open voor nieuwe ideeen en technieken.
Ik weet uit eigen ervaring binnen mijn dagelijks werk in de IT dat er altijd mensen zijn die nieuwe technologien (zie bijv. cloud oplossing, agile werken) gelijk afkraken, zonder er ook maar 1 sec. zelf mee gewerkt te hebben (wat de boer niet kent, dat vreet hij niet).
Goed, dit gezegd hebbende, waar moest het automatisch irrigatiesysteem (voor mij persoonlijk) aan voldoen:
1. Het moet natuurlijk werken. Ik wil geen dode boompjes aantreffen wanneer ik na een week (of zelfs langer) thuis kom
- Alle irrigatiesystemen die ik tegen kwam, waren bedoeld voor kamerplanten, ofwel moestuinen, ofwel 'sterk ruikende plantjes'. Dus een kant en klaar, bewezen automatisch irrigatiesysteem voor bonsai was er volgens mij (nog) niet echt.
2. Het systeem moet betrouwbaar zijn:
- Automatische sproei systemen vielen af, want sproeikopjes kunnen verstopt raken.
- Systemen op elektriciteit vielen ook af, want stroom kan uitvallen.
- Systemen die men rechtstreeks op een waterleiding moet aansluiten, ook liver niet want ik wil niet het risico nemen dat door een of andere fout, mijn tuin blank komt te staan (ik ben soms langer dan 1 week niet thuis).
3. Het systeem moet makkelijk te bedienen en te onderhouden zijn:
- Computer gestuurde tijdschakelaars i.c.m. bewaterings schema's enz. vielen ook af, te ingewikkeld, niet efficient (droogte van de grond bepaald bij zulke systemen niet de water afgifte).
Maar wat dan wel?
In eerste instantie viel mijn oog op de Blumat systemen (druppelaars die je in het substraat steekt), maar ik heb de indruk dat deze het substaat aleen plaatselijk bevochtigen.
Je kunt natuurlijk meerdere druppelaars in de pot steken, maar dan heb je ook weer een grotere pot nodig (niet handig/gewenst).
Beter zou een eb-en-vloed systeem zijn, maar bij zulke systemen staat de onderste laag van het substraat constant in het water, wat wortelrot kan veroorzaken.
Na wat 'googlen' kwam ik deze simpele oplossing tegen (
).
Door de capillaire werking van een 'wick' (bijv. nylon touw, welk water zeer sterk opneemt, vast houdt en bovendien nylon rot niet) wordt het water als het ware opgezogen.
De plant bepaald dan zelf hoeveel water hij opneemt, c.q. pakt wat hij nodig heeft.
Dus mijn uiteindelijke oplossing bestaat uit een combinatie van beide. Eb-en-vloed systeem i.c.m. de capillaire werking van een 'wick'.
Hoe ziet zoiets eruit?
Laten we beginnen met de 'wick'. Tijdens het verpotten heb ik een gaatje geknipt in de drainage mesh waar ik het nylon touw doorheen heb getrokken. Dit touw heb ik dan spiraalvormig gelegd op de onderste laag van het substraat (akadama, bims en beetje cocopeat). Daarna boompje geplaatst en de rest van de pot opgevult met mix van akadama en bims (hier geen cocopeat). Tevens laat ik een stukje van het touw uit de pot komen zodat ik altijd makkelijk kan controleren of het nylon touw daadwerkelijk nog vochtig is.
Nu het eb-en-vloed systeem:
1. Autopot Aquavalve.
Dit eb-en-vloed systeem werkt op zwaartekracht en heeft geen elektriciteit nodig.
De Werking van dit systeem kan men mooi in dit youtube fimpje zien:
2. De Autopot container.
Deze bestaat uit een stapelbak met 3d geprinte onderdelen - stelvoetjes houder (bak moet waterpas staan), overflow en aquavalve houder.
Ik ben ook nog van plan om een drainage dop erbij te maken, voor wanneer ik de bakken schoon moet maken (kwam ik later achter dat dit wel handig zou zijn).
Tevens is er een dop die eraf kan om makkelijk apart extra vloeibare voeding in de bak toe te voegen (wanneer dit nodig zou zijn).
3. Waterton als water/voedingsvat.
Deze 270 liter waterton staat hoger in mijn tuin, waardoor d.m.v. zwaartekracht het water naar mijn stapelbakken stroomt.
Wanneer deze waterton 2/3 leeg is vul ik hem weer bij met kraanwater, voeg vloeibare voeding toe (in de groei-bloei-fase) en meet ik met mijn (Hanna HI 9813 combi PH/EC/TDS/Temp) meter de EC/PH en pas ik de PH aan m.b.v. PH- tot een waarde van 5.8 (altijd eerst de EC meten/aanpassen en daarna pas de PH bijstellen).
Waarom een PH 5.8? PH 5.8 geeft in mijn geval met mijn standaard grondmix een drainage water PH van 6.5. PH 6.5 is de ideale gemiddelde waarde voor het opnemen van voedingsstoffen door de meeste planten (Azaleas houden van wat zuurdere grond). Zie hier een leuk stukje over water hardheid:
bonsai4me.com/AdvTech/ATHard%20Water%20pH%20and%20Bonsai.html
EC bouw ik geleidelijk op. Van 0.5 begin van de lentegroei tot 1.5 hartje zomer, daarna weer geleidelijk laten aflopen. Herst en winter voeg ik helemaal geen voeding meer toe.
Tot slot:
Dit irrigatiesysteem zit nog volop in de testfase. Eind herfst en winter heeft het systeem zich 100% bewezen, maar de echte test zal deze zomer plaats vinden tijdens de hete zomerdagen.
Oja, ik heb ook al een idee over deel 3 Bonsai automatisering. Dat zal meer over 3d printen t.b.v. marcotteren gaan