ja gewoon met de vingers, eventueel eens erna met een borsteltje (geen staalborstel) of een oude tandenborstel (of een nieuwe
) alles goed opkuisen. Als de stam schilfert, kan je die eventueel de grote stukken er ook afhalen. Sommige behouden dit omwille van het "natuurlijk" uitzicht. Maar het is een broedplaats van ongedierte,...
Ik zelf hou van alles zo proper mogelijk te houden en zo weinig mogelijk bestrijdingsmiddelen te gebruiken. Regelmatig checken op ongedierte en ziekten zodanig dat ik maar een minimum aan bestrijdingsmiddel nodig heb. Ook tangen en scharen worden gepoetst zoals bij een tandarts
. Het hoeft allemaal niet zo strikt te zijn.
In hygiëne kan je ver gaan, terwijl je nog altijd ziekten kunt krijgen. Je kan er enkel de kansen wat mee gaan beperken. Ik heb hier regelmatig eens een zieke plant in de tuin, maar bij mijn bonsai heb ik hier minder last van.
Zelf kan je je niet gaan behoeden tegen de bonsaimicrobe
Als je dit plantje een jaar hebt, kan het eventueel zijn dat je wil gaan uitbreiden naar meer planten. Hier hebben we allemaal wat last van. Het grootste risico van deze microbe is een lege portemonnee